Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

ELBILAR......

***

För andra gången fick jag en ren elbil när min var på verkstan. Jag har lyssnat på ett dåligt bakhjulslager länge nog nu, typ 500 mil, och ville ha bytt innan jag åker upp till Dalarna nästa gång. Min passerade 40 000 mil för flera månader sen så inget konstigt med det. Men det är ju skillnad att kliva ur en lite nersutten 2010:a som gått över 40 000 mil och sätta sig i en nästan sprillans ny Q4 35 e-tron. Allt går lätt och precist och instrumentbrädan lyser i glada färger. Mycket info, gillar att den talar om vad aktuell hastighetsgräns är, när det växlar ofta är det lätt att glömma. Tyst och mjukt men med silkeslent kraftfullt ax när det behövs. Styrningen håller påtagligt emot när jag vill byta fil och även om jag har cruise control inkopplad sänker den farten om/när jag närmar mig framförvarande bil. Och priset? För den här straxt under 600´ ren. Den jag körde hade all möjlig extraelektronik så jag gissar 100´ till i det skick jag körde den.

*

Men nu har jag hämtat ut min vanliga igen och har ingen lust att byta om inte motorn eller växellådan pajar. Man vet aldrig med elbilar....Brand på bilfärja är ju inte så skoj. Det är jag nu inte så rädd för men det finns annat jag inte gillar. Det verkar uppenbart att man inte vet varifrån nödvändiga metaller ska hämtas när elbilsandelen ökar , tex litium, nickel  och kobolt. Sällsynta jordartsmetaller som neodym och dysprosium blir heller inte lätt att hitta tillräckligt av och som vanligt är det Kina som sitter på mkt av resurserna. En del fyndigheter har vi  Sverige, men ingen vill ha gruvor i sin närhet, uppe i Söderbärke började protesterna hagla bara man fick reda på att preliminära prospekteringsflygningar var igång, och protestaktionerna mot planerade vindkraftsparker är massiv inom Smedjebackens kommun. El och elbilar vill vi ha men absolut inga gruvor eller vindkraftverk. Hela trakten är fö fullständigt pepprad av större och mindre gruvhål från den gamla tiden, ståltiden. Den som lade grunden till svensk välfärd.  Men det är nog glömt nu, det mesta är nerlagt och historia är inget populärt ämne. För övrigt vet man aldrig var utvecklingen tar vägen.  Användningen av fossila energiråvaror, kol, olja och gas, ökar fortfarande i stort sett monotont. Drivande är dom stora, nyindustriella länderna som Kina, Indien och i  Afrika och dom fortsätter att kraftfullt bygga ut kolkraft för elproduktion. Tror inte det skulle falla varken Xi eller Modi in att avbryta den ökande energiproduktionen till men för den egna industrin och  i slutänden den egna befolkningen. Fortfarande står fossila energikällor för runt 80 % av det globala energibehovet och de behövs.  Jag är rädd för att Sverige och Europa håller på att måla in sig i ett hörn där kostnaderna tillåts att stiga obegränsat för att hålla CO2-utsläppen så låga som möjligt. Om några årtionden till kommer kinesiska, indiska och afrikanska industrier med god tillgång till billig energi ha tagit över mkt av svensk och europeisk industritillverkning. I USA verkar just nu många vetenskapsmän för att påverka amerikanska regeringen att se över sin egen strategiska utveckling vad det gäller energi. Och klimathotet? Alltfler inser att IPCC kraftigt överdrivet klimatkatastrofhoten, inte ens de "egna" forskningsgrupperna kan påvisa vad den politiska panelen påstår.

*

*

***

Inlagt 2023-08-25 22:25 | Läst 902 ggr. | Permalink
Lät nästan som du beskrev vår Peugeot 3008 D men där är det bara 1/3 av priset som gällde ;)
och någon elbil kommer aldrig att stå på våra parkeringar..
Hjullager bör bytas, kan ta tvärstopp om oturen är framme.
HaD/Gunte..
Svar från Khalad 2023-08-26 12:02
Kul att ni är nöjda med Peugeot’ n! Jo, vet att ett hjullager kan skära, har dock aldrig hänt mig. Däremot skar växellådan i en av dom Audis jag körde som tj-bil. Låg på 110 när växellådan skar i jämnhöjd m Kolmårdens djurpark på E4. Som bilen var
4-hjulshjulsdriven låste alla 4 hjulen samtidigt. Allt gick bra, bilen gled ut på vägrenen och ställde sig där. Felet var verkstans, dom hade haft bilen på service och bytt växellådsolja, när dom nu öppnade fanns inte en droppe olja i växellådan, dom hade inte dragit bottenpluggen tillräckligt……
Min bil passerade precis 20000mil, det är ett rekord för mig, tror det var runt 16000 jag hade tidigare. Eftersom den enbart är sju år så känns den, helt OK och man förlorar bara massa pengar att byta. Känns som det är bäst att ligga lågt och avvakta hur det går med elbilar mm, med tiden kommer troligen priset gå ner också. Ibland kan det vara för mycket elektronik i bilen, lånade en bil vid en service och jag förstod inte varför den varnade varje gång jag bytte fil, kom på efter ett antal mil att man måste blinka 😜
Svar från Khalad 2023-08-26 12:06
Hej Peter. Moderna bilar har generellt bra kvalitet, mkt mkt bättre än bilarna för 30-40 år sen. Tror du tänker rätt om elbilar!
Gillar dig Björn! Har själv brukat byta vart 3:e år, det är dyrt, men jag gillar det efter att ha legat inoljad och skruvat, svetsat o.s.v. de första 25 åren av bilägande, reparerat allt utom växellådor. Nu blev leasing billigast för mig, men om räntorna höjs mer kanske jag löser in hybriden.
Svar från Khalad 2023-08-27 18:33
Tack för Stefan!



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg