Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

NÅDE DEN SOM KRITISERAR.....

***

.......polyamorösa, överviktiga, icke-binära, barnlösa. Ingen får i vår tid kränkas. Med ett undantag: religiösa skriver idag Ann Heberlein i SvD.

Jag har länge sett det orimliga i att hets mot folkgrupp inte omfattar också religiösa grupper. Koranbränningarna är inte rimlig kritik, det är just hets, avsett att skymfa, förnedra. Yttrandefriheten har redan det lagrum som behövs, det är i princip bara praxis som måste ändras.

*

*

***

Inlagt 2023-07-05 16:08 | Läst 1589 ggr. | Permalink
Jag läste också artikeln idag. Bra att någon ryter till om det. Om inte annat så är det ojämlikt =)
Svar från Khalad 2023-07-05 22:09
Tack Thomas, det tycker jag också!
Det blir nog inte så mycket kvar om vi ska förbjuda allt som folk blir förbannade av, för det är vad det egentligen handlar om, det vill säga att provocera så att det blir en reaktion. I sammanhanget kan kanske reaktionerna från en del grupper, särskilt med tanke på att det är Fotosidan, på Ohlson-Wallins Ecce Homo noteras. Det blev ett helsikes liv, och en del annat också, för den delen.

I sak har du dock fel om hets mot folkgrupp. Religion, eller som det står, trosbekännelse, omfattas visst. Däremot betyder inte automatiskt att det i juridisk mening är ett sådant hot eller missaktning som avses i lagen, mot en grupp, ett elda upp en (pocket)bok innehållandes någon religiös skrift. Religionen som sådan åtnjuter nämligen inget skydd. Vid något tillfälle kanske gränsen passeras, men det får den som lever se.

Sedan tycker jag ändå, diplomatiskt uttryck, att bokeldarna saknar all form av finess och dessutom gör sig till nyttiga idioter för aktörer med helt andra typer av agendor, eller så delar de själva just dessa. Det kan förstås vara svårt att veta ibland.
Svar från Khalad 2023-07-05 22:08
Hej Martin, du har alldeles rätt i att det också gäller religion, jag orkade inte skriva som jag tänkte, tyckte det skulle bli för långt, där blev det fel. Så här tänkte jag fortsättningen
Begränsningen av yttrandefriheten har fortfarande tolkningsmöjligheter som man kan utnyttja men praxis måste ändras.
Din invändning "Det blir nog inte så mkt kvar om vi ska förbjuda allt som folk blir förbannade av" tycker jag är väl enkel. Yttrandefriheten och tryckfriheten har redan begränsningar, tex just detta med hot mot folkgrupp. Yttrandefriheten ger heller inte rätt att förolämpa eller baktala andra människor. Alltså skulle du ju lika gärna redan nu kunna säga som du gör. Att lagar har randvillkor eller undantagsfall tror jag är helt normalt. Inte ens att döda en annan människa är alltid brottsligt, om det sker som äkta självförsvar är det inte olagligt.
Lagstiftning sker ju inte i vakuum, lagstiftningen är ju till för att få ett samhälle som vi (riksdagsmajoriteten) vill ha. Därför är det stor skillnad på om enskilda personer eller mindre grupper av personer retar sig på företeelser eller om många miljoner människor i olika delar av världen gör det och det dessutom leder till regelbundna upplopp inom landet med stora kostnader våldsam förstörelse. Det motverkar dessutom den integration vi eftersträvar med alla muslimer som fått uppehållstillstånd i landet. Syftet med att bränna en koran är väl i rimlighetens namn inte att hetsa mot religionen i sig (vad nu det är) utan att skymfa de som tror på den?
Jag bloggade här på FS om ämnet.
:
https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/om-branning-av-biblar-och-andra.htm

Sammantaget är jag emot att införa gammeldags blasfemilagar, men för att nuvarande lagstiftningen behöver ändras. Att bränna heliga skrifter med polisbeskydd ställer till så mycket elände att polisen ska kunna vägra ge tillstånd.

Kommentarena var initierade! Jag läste på bättre. Ordningslagen är väldigt noga skriven för att hindra polisen från att tänka på konsekvenser bortom den aktuella platsen och tidpunkten. Jag tog vara på tipsen och gjorde om bloggen till en debattartikel i Folkbladet (S) i Norrköping.

Min inställning har inte ett smack med att böja sig för Erdogan att göra. Det ska vi inte göra. Såväl av princip som att det inte hjälper, han hittar i så fall bara på nya krav i så fall.
Svar från Khalad 2023-07-05 22:08
Hej Måns, jag kommer ihåg, både du och jag har skrivit om det tidigare :-)
Ja, det är ett hett ämne och jag håller med Martin Stenlund i det mesta. Sen kan man kanske invända i att om man bränner böcker i någon slags symbolik så ligger det väl på samma plan som de flesta religioners retorik och förklaringsbasis. Men det är religionsvetenskap.
Lite bildkritik. Jag tycker inte att din bild lirar helt med bloggens budskap. Två unga kvinnor med täckta huvuden ska kanske illustrera en värdekonservativ och misogyn livsåskådning värd all kritik, men kvinnorna i fråga är uppklädda a la mode, med mobilen i aktivt läge. Den ena dessutom rökandes offentligt. Det är inte så många decennier sedan svenska kvinnor inte kunde röka offentligt.(Nu har gudskelov rökandet minskat, men av andra skäl.) Vad vi ser på din bild är två tämligen sekulariserade unga kvinnor med rötterna i Levanten som av någon anledning bär huvudduk. Varför de gör det får vi först reda på när vi frågar dem själva. Vilket kanske inte gör sig så helt lätt.
/Gunnar S
MattiasL 2023-07-05 19:43
Det fina är ju att folk är väldigt komplexa och har alla möjliga skäl till sina val. Jag intervjuade för en tid sedan ordföranden i den muslimska föreningen på New York University. Hon bar huvudduk, men var inte särskilt konservativ i övrigt. Hennes föräldrar hade lämnat Pakistan för USA någon gång på 80-talet, och likaså lämnat många traditioner och värderingar. De tyckte det var rätt märkligt att dottern plötsligt ville bära huvudduk, men för henne handlade det om att ha en länk till mor- och farföräldrar. Många av oss svenskar blir ju väldigt intresserade av midsommarfirande och lutfisk när vi flyttar utomlands, vilket kanske inte säger så mycket om våra kulinariska vanor i övrigt :)
Svar från Khalad 2023-07-05 20:25
Helt obegripligt för mig hur du tolkar bilden. Du tolkar bilden ungefär tvärt emot hur jag tänkte när jag la in den, sen kritiserar du mig för din tolkning. Bilden valde jag just för att kvinnorna signalerar muslimsk tro men att det inte inte hindrar dom från att klä sig modernt eller att röka. Det tycker jag är helt ok och visar att långt ifrån alla muslimer är detaljstyrda av koranen, bara positivt. Människor är, precis som Mattias konstaterar, mkt mer komplexa än att sammanfattas med sin tro eller sitt ursprungsland. Ändå tror jag att dom här kvinnorna också reagerar mot koranbränningarna, i alla fall är det miljontals muslimer i världen som gör det. Att bränna koranen tycker jag inte är att uttrycka sin mening, det är att avsiktligt skymfa dom som är muslimer. Att dessutom välja att göra det utanför moskéer stärker den uppfattningen ytterligare. Kvinnorna på bilden visar också sin egen personliga mening men utan att skymfa andra. Men alldeles uppenbart har Ann Heberlein rätt, i Sverige är det värre att kritisera regnbågsflaggan på ett kommunhus än att bränna koranen. Hälsningar/ Björn
mombasa 2023-07-05 20:48
Hej Björn. Mattias sammanfattar det på ett väldigt bra sätt. Och det är en stor skillnad mellan talibanskt kvinoförtryck och de visuella uttryck vi ser här som uttryck för ett slags lutfisk-bevarande av traditioner. För att bringa reda i det måste man gå ner på individnivå, som alltid när det gäller individers uttryck och avsikter. För några veckor sedan ondgjorde man sig på den mörkblå sidan över nybakade studenter som viftade med sina föräldrars hemlandsflaggor, men vad det egentligen handlade om, när man ställde frågor direkt till individen var att flaggviftandet i sak handlade om en tacksamhet och respekt för studenternas föräldrar som fört sina barn till Sverige. Din bild må vara bra men den uttrycker inte det du vill få sagt (eller vad Heberlein vill ha sagt.)
hälsningar Gunnar S
Svar från Khalad 2023-07-06 00:10
Du brukar tala om sändare o mottagare i bildsammanhang. Föreslår att du ändrar din mening på slutet Din bild må vara bra men den uttrycker inte det du vill ha sagt till Din bild må vara bra men den uttrycker inte det du vill ha sagt för mig./ Björn
mombasa 2023-07-07 16:56
Hej Björn. Det utvecklade sig till en lång tråd det här och det är tydligen en fråga som engagerar. Och det tycker jag är bra. Jag gillar ytor som är tillåtande och FS bloggar kan uppenbarligen rymma mer än storkar och beckasiner. Inget ont i det men det friskar upp med lite andra ämnen och infaallsvinklar.
Jag tycker inte att man ska bränna heliga skrifter. Jag tycker inte att man ska lagstifta mot det. Men det mitt inlägg i tråden handlade om var att jag hade svårt att koppla bilden med Heberleins krönika. Jag borde kanske tillagt, som du föreslår, att nånting om att jag inte förstår vad bilden utttrycker, alltså att jag som mottagare inte förmått att tolka budskapet. Och det gör jag nog fortfarande inte. Jag får inte ihop bildens konnotation med budskapet i Heberleins krönika.
Om man kunde plocka bort kvinnornas slöjor ur bilden så försvinner den denotation som gör bilden till vad den, i min tolkning, syftar till. Det är som att bilden vill säga mer än vad den faktiskt gör. Heberleins krönika rör sig i generaliseringarnas landskap och då hamnar din bild, som är kopplad till texten i samma generaliseringarnas domäner. Men din bild är i sig och i mina ögon väldigt värdeneutral. En redundant bild om man vill använda bildanalytisk terminologi.
Bildretorik är något man kan resonera mycket och länge om.
Allt gott
Gunnar S
Nog verkar det konstigt om inte det så väldigt personligt riktade brännandet av böcker inte skulle klassas som hets mot folkgrupp eller liknande och det är en oerhört aggressiv handling oavsett om boken råkar vara religiös eller inte, men nära förknippad med en viss grupp.

Fin bild för övrigt, från kära Norrköping, ser det ut som.
Svar från Khalad 2023-07-05 22:11
Tack igen Mattias, stämmer bra, bilden är tagen i Norrköping i våras!
Frekeman 2023-07-05 22:33
Jag vet inte hur det ligger till med lagligheten i Sverige att bränna ett exemplar av Mein Kampf som förstås är förknippad med en viss grupp (nazister). Personligen så ser jag inget principiellt problem med en sådan bokbränning så länge jag är ägare till boken.

Vill man förbjuda bokbränning av religiösa skrifter så bör väl ovanstående bokbränning inte heller tillåtas?
MattiasL 2023-07-06 00:07
En skillnad är väl isåfall att det ena handlar om en politisk åskådning, det andra om något som ofta kommer på köpet med ursprung och identitet. Det ena skulle isåfall vara en attack på vad man tycker, det andra på vem man är, i någon sorts vidare mening. Det är nog få som på allvar tror att koranbränningar har med någon sorts saklig kritik av innehållet att göra. Det är nog också väldigt få som föds in i en släkt av nazister och känner att de har nazismen som ett kulturellt arv och del av sin identitet på grund av det. Men visst vore det en aggressiv handling, liksom om man skulle elda upp Kapitalet eller vad som helst. Men det gör ju inte folk så ofta vad jag vet.
Frekeman 2023-07-06 01:14
Jag syftade på att du skrev "oavsett om boken råkar vara religiös eller inte, men nära förknippad med en viss grupp" – då är väl min liknelse relevant?

Glädjande nog är det säkert så att det finns få nazister idag men många tyskar och österrikare lär väl ha nazism i släkten, inte sant? Men, de har förstås i praktiken avsagt sig det arvet och identifierar sig inte med nazismen. Som den antiteist jag är så hoppas jag att personer med religiöst arv kan avsäga sig sina religioner på liknande ett liknande sätt.

Att bränna heliga skrifter må vara en provocerande och mindre elegant religionskritik men det går ju inte att förneka att det ibland är ett effektivt sätt att frammana irrationella reaktioner som inte hör hemma i en västerländsk demokrati. Och därmed kritisera vad religionen ställer till med. Personligen så ser jag inte heller i fallet med koranbränning att det skulle hetsa mot en folkgrupp (utan av veta vad den juridiska definitionen är beträffande hets). Att reta upp anhängare är väl inte samma sak som hetsa mot dem? Jag ser det mer som en attack mot religionen i sig och inte de stackare som råkar ha fötts in i eller duperats att bli en del av den.

För övrigt så har politiska ideologier och religioner mycket gemensamt. De innehåller bägge instruktioner om hur man bör leva sitt liv och vilka värderingar man bör ha etc. Jag är totalt emot att särbehandla ideologier bara för att de är förklädda som religioner.
MattiasL 2023-07-06 01:31
Jo, precis. Det är fortfarande en aggressiv handling, men din fråga gällde väl lagen, där har man kanske inte så mycket att gå på i, bland annat eftersom politisk tillhörighet är självvald i större omfattning.
Frekeman 2023-07-06 12:50
Nja, så intresserad av lagen är jag egentligen inte utan ville bara påpeka att begränsningar kring rätten att bränna böcker får konsekvenser som man kanske inte inser om det ska gälla "oavsett om boken råkar vara religiös eller inte, men nära förknippad med en viss grupp".

Jag stöder alltså rätten att bränna vilka böcker man vill (som man äger!) samtidigt som det ibland kan vara olämpligt. Att särbehandla och inskränka yttrandefriheten blir krångligt och orättvist som jag ser det.

Politisk tillhörighet verkar tyvärr i rätt stor omfattning ärvas från ens föräldrar – kanske inte i lika stor omfattning som i vissa religioner men ändå i en signifikant utsträckning.
MattiasL 2023-07-06 13:04
Jag kanske missförstod frågan, men det finns nog inget solklart svar på var gränserna bör gå i fall av den här typen.
Jag tycker det är tämligen olämpligt att bränna religiösa skrifter för att provocera, och det är det enda syftet med just koranbränningarna. Däremot tycker jag det är helt ok att på sakliga grunder kritisera religion (oavsett om det är islam eller Jehovas Vittnen), den alltmer utbredda fetman hos befolkningen och diverse andra företeelser inom dagens samhälle. Så länge man inte pekar ut enskilda individer!

Jag är i min fulla rätt att tycka att det är märkligt med läderbögar och flator (de brukar kalla sig så i de sammanhangen) som paraderar omkring i alla storstäder någon gång per år och visar upp sig, även om det förstås beror på att jag helt enkelt inte förstår mig på deras läggning och intressen. Däremot vill jag absolut inte förbjuda vare sig tillställningarna eller läggningen, eftersom de förmodligen är lika oförstående inför vissa av mina livsval.

Så länge det inte råder eldningsförbud är jag av den uppfattningen att man får elda vad man vill!
Svar från Khalad 2023-07-06 20:54
Bra beskrivet Anders, tack!
Frekeman 2023-07-07 09:49
Ok. Så trots olämpligheten tycker du alltså att koraner och andra religiösa skrifter ska få brännas?

Apropå saklighet i religionskritik vem ska dra den gränsen? Och vad är det för fel på att provocera egentligen?
Svar från Khalad 2023-07-07 12:44
Hej Fredrik, vet inte om du vänder dig till Anders el mig men jag svarar som om det vore till mig. Om jag el Anders eldar upp en koran el bibel på vår egen bakgård tycker jag är helt ok, precis som att elda andra böcker. Det är ju inte själva eldningen av en bok som är frågan, det är uppsåtet att medvetet provocera och skymfa gruppen muslimer. Att det inte är enkelt att dra upp gränser i förväg betyder inte att domstolar kan ta ställning i specifika fall. Uppsåt el inte är en inte ovanlig frågeställning för jurister.
Frekeman 2023-07-08 14:01
Hej Björn! Jag vände mig till Anders eftersom det inte klart framgick, som jag läste det, vad han egentligen tycker om laglig begränsning av rätten att bränna koraner. Personligen kan jag inte tänka mig hur jag själv skulle kunna bli skymfad på nåt sätt. Det är en fråga om personlig mognad.

Att ändra på tolkningen av våra grundlagar på grund lättstötta religionsutövare och för att gå tveksamma ledare som Erdogan till mötes är sådant som man absolut inte ska göra. Som jag ser det. Lutande plan etc. '

Till sist, jag tror inte att muslimer eller andra religiösa skulle nöja sig med att bara acceptera att man bränner koraner eller andra heliga böcker hemmavid. Religioner skall inte särbehandlas!
Anders F. Eriksson 2023-07-08 16:06
Jag menade alltså att jag tycker det är ok att elda allehanda böcker, även om det kanske inte alltid är så lämpligt. Syftet verkar dessutom i många fall vara något helt annat än att kritisera islam.



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?

Lägg till

Tidigare blogginlägg