Khalad Photography Blog
SNÖA IN PÅ NGT NYTT KANSKE? - SJ Rc6 1377
***
Ja, här finns så många kameranördar redan, rätt många bilnördar också (i Roskilde inte minst :-)), så jag får väl se mig om efter något annat......Nåväl, jag har fullt klart för mig att det är gott om tågnördar också, upptaget det också. Men eftersom jag hittade en bild på ett blankt, helsvart Rc-lok med tydliga beteckningar synliga roade jag mig med att googla. Det var lätt att hitta, inte bara info om varje lokmodell utan info om varje enskilt exemplar.
*
Loket är byggt av ASEA (bara det alltså) 1983 som ett Rc 5 med tillverkningsnumret 1971. Drygt 20 år senare, 1994, byggdes det om till ett RC 6. Effekt 3600 kW, tjänstevikten 76 ton. Loket var vid ursprungsleveransen lackerat i vitt/ silver, lackerades om 1991 i blått/ rött/ svart och sen igen 2009 i svart. Eftersom bilden är tagen på Hallsbergs station 1:a juni 2009 är loket nästan nylackerat. Tyckte det såg snyggt ut där på banområdet i Hallsberg.
*
Det speciella med R-loken är ju effektstyrningen med tyristorer. ASEA var först i världen med detta vilket också blev en stor internationell framgång. Tyristorstyrningen ger helt nya möjligheter att styra effekten, också på varje axel. I praktiken ger det betydligt högre dragkraft med samma effekt som tidigare motorer därför att slirning kan undvikas. Den som är mer intresserad kan läsa ( här).
*
*
***
Ett fritt och lite "cowboy"-aktigt liv 😎 som gav tid till mycket fotografering.
// Conny
Det är jättebra att du hittat något att nörda på något och det är ett intressant ämne som säkert intresserar många "killar" mig också. Han bilnörden från Roskilde har tappat en del av gnistan om veteranbilar. Nu är han med i "Fujigänget", som du vet :-)
Du skriver: Tyckte det såg snyggt ut där på banområdet i Hallsberg. Håller med och tjejen är också snygg.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
En i fam lämnar försvaret å hovstallet just för lokföraryrket
Samtidigt saknar jag gamla rödbruna kulören. Själva pigmentet hade bra rostskyddande egenskaper. Målningsbehandingen stod sig länge. Den där "tråkiga" kulören störde inte ute i landskapet. Då SJ fick för sig att måla tågen blå vart det mycket skrikigare och dom hann inte ens fullfölja innan stora sönderfallet satte in.
Hälsningar, Bjarne
MvH
Johnny