Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

OSKARSHAMN KALMAR 1958

***

Att bara fota sin samtid utifrån det egna perspektivet har sina fördelar. I nästan alla bilder tagna för drygt 60 år sen hittar jag något av intresse. Enstaka försök till foto med konstnärliga ambitioner ger mig inget idag. Inte heller naturbilder, såna jag numera ägnar mig åt. Å andra sida är dom flesta naturbilder jag nu tar berättelser om mina två hembygder, Dalarna och Östergötland. 

*

Dom här tre bilderna är tagna under en semesterresa med Öland som mål. Sista bilden är jag nästan säker på är från Kalmar. Dom två hamnbilderna ligger efter varandra i negativalbumet men lite före bilen och jag gissar båda är från Oskarshamn eftersom den gamla Gotlandsfärjan Visby är på den ena av bilderna. Kanske nån av er vet?

*

Bilderna är tagna med min Yashica-Mat

*

M/S Gunilla

*

Färjan Visby (det fanns två tror jag, den andra hette Drott) . Ser ut som dom lastar fisk i trälådorna.

*

Borgward Hansa 2400 Pullman

*

***

Inlagt 2021-10-15 21:56 | Läst 2163 ggr. | Permalink
Gillar första bilden med dess korniga mulna himmel som gör sig fint i svartvitt. Lite spännande om nån genom detektivarbete kan fastställa om tredje bilden verkligen är tagen i Kalmar. Jag har släkt i Kalmar och min mor bor numera där på sin ålders höst så jag känner till stan litegrann men känner inte alls igen mig i din bild.
Mvh
Fredrik
Svar från Khalad 2021-10-16 21:40
Tack Fredrik, vi får se om nå´n känner igen sig :-)
Det e sådana här bilder som växer med åren, så kan man nog lätt säga!
Fint fotat redan då och nu är dom ännu mer intressanta!
/Bengan
Svar från Khalad 2021-10-16 21:41
Tack för det Bengt!
Hej Björn.
Jeg kan ikke hjælpe dig med at stedfæste dine fotografier, men jeg kan alligevel nyde dem - super sort hvide fotos. Det var selvfølgelig dit puffbild, som fangede mig - gillas.
Med mnage venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2021-10-16 21:43
Hej Erik, egentligen spelar det inte så stor roll vilken stad det är. Men Borgwarden var fin, ser att den har tysk registreringsskylt, tack för fin kommentar!
Jag åkte med Visby eller nån systerbåt 1958. Studieresa. KTH. Vi åkte Stockholm - Visby, minns inte exakt varifrån färjan utgick. Vi teknologer fick bo jämförelsevis "flott" ombord, i tvåvåningskojer bakom ett skynke. Många andra låg på utbredd halm i lastrummet eller lite här o där i båten. Den luktade trä och tjärat tågvirke och kanske lite fisk. Båten var pytteliten jämfört med dagens storfärja.

Oskarshamn? Troligen. Gissar på motsatt sida jämfört med dagens plats, d v s att fartyget låg vid norra kajen. Gunilla låg gissningsvis vid södra kajen, Man ser stadsbebyggelse i bakgrunden på båda bilderna.. M
(Gotlandsbolaget har ju också kört från Västervik emellanåt.)

Bilden visar många detaljer! Du har ju konstaterat att du med modern skanning och bildbehandling kan ta fram mycket mer ur negativen än vad som gick då med förstoringsapparat och våt metod. Vardagsbilder eller som här redovisande bilder från semestern växer med tiden!
Svar från Khalad 2021-10-16 21:54
Tack för trevlig kommentar Måns! Varje gång jag gör något av skannade negativ glädjer jag mig åt möjligheterna bildbehandlingen ger. Jag inbillar mig tom att bildskärpning ger effekt trots att den är gjord för digitala bilder. Noterar att du måste varit tidig på KTH, studieresa 1958. Jag gick på CTH -61/-65, studieresan efter tredje året gjorde jag 1964 och har för mig du bara är två år äldre?
Måns H 2021-10-17 00:05
@ Björn: Ganska tidig. F 38. KTH 1956 -60. Sen gjorde jag lumpen, började jobba, tog mig sen samman och avslutade KTHstudierna 62. Gick senare även på KKH.
PS: Letade reda på lite mer om "Visby". Fartyget byggdes i Oskarshamn.

"Den 15 maj 1924 kunde fartyget – som döpts till Visby – levereras till Gotlandsbolaget. Svenska dagbladet rapporterade:"

”Visby lämnar plats för 58 förstaklasspassagerare och har 20 andraklasshytter. Dessutom kunna reservplatser för 19 passagerare anordnas så att hela antalet bäddade platser för passagerare kan uppbringas till 97 st. En nyhet är att sex förstaklasshytter är enmans- och två förstaklasshytter tremanshytter. Vidare är i aktern verkliga hyttplatser anordnade, så att man slipper ifrån den eljest vanliga gemensamhetsbäddningen i rundeln”.

1958 hade båten alltså hunnit bli 34 år. Krigsåren med svår isskruvning hade skadat fartyget svårt och reperationsarbetena kostade mycket. En torpedattack var helt nära fartyget. Bolagets båt Hansa sjönk ju med ett åttiotal döda efter en rysk torpedattack.

Bilar kunde bara tas ombord med kran. Jag vill minnas att det var enstaka bilar. Den ökande bilismen på 1950-talet parerades med följebåt som bara tog bilar.
Svar från Khalad 2021-10-16 21:57
Hej igen Måns, det var intressant att läsa om färjan.. Kan inte varit så värst många bilturister då på Gotland :-)
Härliga bilder än en gång, Björn!
Svar från Khalad 2021-10-16 21:57
Tack för det Thomas!
Trevligt att se! Bra bilder! Borgward Hansa var en bra bil, men få hade råd att köpa den efter kriget, så den försvann igen, men jag har sett den med egna ögon på 50-talet. Mvh Wolfgang
Svar från Khalad 2021-10-16 21:59
Stort tack för det Wolfgang! Just den här ser lite extra ut med tvåfärgningen och vita däcksidor plus "ekrar". Ser också att den är tyskregistrerad.
Wolfgang 2021-10-17 09:05
Björn, bilen Borgward Hansa tillverkades mellan 1951 och 1959, men företaget grundades under 30-talet och byggde stridsvagnar under kriget. Sätet var i Bremen. På grund av finansiella svårigheter såldes Borgward till delstaten Bremen och senare till Mexico.
RO i nummerskylten står för Rosenheim, ein stad med 64.000 invånare 6 mil sydost om München.
Förresten, Borgward tillverkade även småbilarna Goliath och Lloyd.
Mvh Wolfgang
Visst är det så, dokumenterande bilder består, bilder av omgivning, människor, rum o.s.v. Bilen är en modell jag inte sett förr, båten m/s Gunilla blev bra med den vinkeln, och hennes svepande linjer. Sökte efter båten, den flyter ännu, och har på slutet ägts av föreningen Mot Bättre Vetande.
Svar från Khalad 2021-10-16 22:01
Tack för det Stefan! Håller med om att Gunilla har fina linjer. Roligt att du sett att den fortfarande existerar :-)
Fina tidsdokument, trevligt med den gamla Borgward Hansa-bilen och Konsum-butiken i bakgrunden.
Svar från Khalad 2021-10-17 13:54
Tack för det Johan, trevligt stt du gillar dom gamla bilderna :-)



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg