Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

JAG, EN FAKEFOTOGRAF

***

Kunde ju inte låta bli att haka på Ragnars fråga tidigare idag. För några månader sen visade jag några bilder från gruvorna i Silfberg, dom ligger bara några mil från Korsheden och jag har inte vetat att dom var så imponerande. Det här är en bild från klippväggarna i från den ena gruvan, biskopsgruvan tror jag. Bara en aning bildbehandlad i Efex Color Pro. Visst är dom fina klippväggarna?

*

Nu till min fundering. Här på Fotosidan måste det ju vara ok att diskutera fotografi. Inte är väl fotografi bara avbildning? Ok i dokumentärfotografi och egentliga reportage. Men naturbilder? Porträtt? Lite konstnärsskap kan väl finnas också hos fotografer, åtminstone vissa av dom? Och jag menar, vem talar om fake paintings? Jag menar, Picasso var väl inte fake? Eller Monet? Eller van Gogh? Jag menar, verkligheten ser ju inte alls ut som dom målade, fake alltså?

*

Nu detta med fotografi, är verkligen utgångspunkten för fotografin år 2021 att den ska avbilda verkligheten, annars är den fake? Eller är det något slags antingen eller, antingen måste det vara dokumentärt, oavsett det är reportage, natur eller fågelbilder, eller också är det i andra änden, våldsmat överdrivet, konstgjort med extrem rörelseoskärpa eller något annat?

*

Själv är jag nog lite fake för jag romantiserar ofta en liten aning i mina naturbilder, en aning överstrålning här och en liten diffusering där. Det gör jag ofta, eller åtminstone ibland, utan att säga något, alltså typisk fake? Fast å andra sidan har jag ju inte precis påstått att det är dokumentärt heller. Om, märk väl, jag säger om, nu fotokonstnärerna också har lite frihet behöver man väl inte tala om det specifikt, det är ju bilden som ska tala, inte hur man gjort den? Så jag tycker det är precis tvärtom, det är inte dom som fakar eller dom som väver in sin subjektiva syn på naturens mysterier som måste tala om vad dom gör, det är dom som hävdar att dom bara rapporterar sitt objektiva fotograferande som borde tala om detta. Och riktigt hur man definierar objektivt fotande vet inte jag, mina försök till objektiva bilder ser olika ut beroende på vilket humör jag är på och vilket väder och ljus det är. Så jag är nog fast i mitt fakefotande Ragnar ........

*

*

*

*

***

Inlagt 2021-01-13 00:12 | Läst 2060 ggr. | Permalink
Hej. Bry dig inte. Har man möjlighet att visa hur man upplever det man ser, så ska man göra det.

Picasso, satt på ett tåg, och fick frågan ,är ni den brömda målaren Picasso?
Ja svarade han.
Varför målar ni inte saker som det ser ut.
Hur menar ni? Svarade Picasso.
Så här, sa mannen och tog fram ett foto på sin fru.Picasso kollade snabbt bilden
vände sen kortsidan till och sa, vad smal hon är.
Mot nya bilder. Bengt
Håller med dig, en viss försköning av bilden gör man väl i princip alltid. Man beskär den till det gyllene snittet, inte säkert att ögat såg det så? Man kan lägger mer ljus och skärpa på motivet och försöker mer dämpad ner bakgrunden, man försöker att lyfta fram det som är intressant. Alla bilder man redigerar gör man troligen enligt detta konceptet.

Avsteget skulle isf vara serien på 33 bilder jag la ut igår, det var 33 bilder helt dokumentärt inte redigerade utan visade precis vad kameran såg.

Att framhäva något i en bild tycker jag är OK, att däremot byta ut och ersätta tycker jag inte är OK, det är att ta genvägar om man tex plockar motivet/objektet från en bild och bakgrunden från en annan
Jag funderade just på en fake-möjlighet förra veckan när jag ville få en fin bild från Industrilandskapet i snöfall, men det ville ju aldrig snöa... Men då är det ju inte särskilt avancerat att lägga på en passande overlay (finns att köpa, om man inte fotat egna) på den bild som man vill ha snö på. (Jag provade också)
En sådan bild skulle jag förstås aldrig använda t.ex i min blogg utan att deklarera att jag använt en overlay, men däremot skulle jag t.ex kunna tänka mig att använda bilden som just en konstnärlig bild; rama in den på väggen, göra julkort av den t.ex.

Photoshop har öppnat upp för så mycket möjligheter som jag verkligen tycker man ska använda (om man kan) utnyttja, roa sig med och experimentera med...men när man visar sin bild gäller det ju att anpassa informationen kring bilden om det behövs...t.ex om den är manipulerad men kan uppfattas som dokumentär gäller det ju att vara ärlig.

Fin och färgglad bild!
pdahlen 2021-01-13 09:43
Visst jag använde också overlay med snöfall till mitt julkort, deklarerar man bara vad man har gjort i PS så är det ju helt OK att göra. Julkort med kollage av olika inslag är ju också fint, man kan göra mycket vackert i PS.
Att veta att en bild verkligen speglar vad som hände vid ett givet tillfälle spelar, i olika genrer och för olika fotografer och betraktare, olika stor roll. En fotograf för en dagstidning har mycket höga krav på sig att aldrig förändra bilden utan verkliga avspegla vad som skedde. Likaså brukar naturfotografer ha väldigt högt satta moraliska aspekter på att bilden verkligen visar den exakta verkligheten.

Björn, om du är en fakefotograf, då är jag nog lite mer fake skulle jag tro. Men jag kan inte se att du har rätt. Du medger upprepade gånger (det vi alla vet) att du "en liten aning" redigerar dina bilder. Men kära nån, en liten aning bildredigering sysslar väl 95% av oss med innan vi lägger upp våra bilder?

Men nu var det ju inte vanlig normal bildredigering jag öht ägnade mitt blogginlägg åt. Beskärning, öka/minska kontrast, öka/minska ljus, öka/minska skärpa, förändra vitbalans, en aning glow, m.m, m.m. sådan normal bildredigering har ju ingenting med mitt blogginlägg att göra.

Så att kalla sig själv fakefotograf för att man "en aning" bildredigerar, det är att blanda ihop korten och onödigt skapa förvirring i samtalet och kring ämnet.

Och självklart behöver varken du eller jag eller någon annan TALA OM att vi redigerar våra bilder när vi redigerar på ett sätt som allmänt betraktas som normalt. Jag har aldrig betraktat dina bilder som fake, och det trots att jag ibland ser att du är förtjust i lite gloweffekt.

Och Picasso och van Gogh och andra surrealister och impressionalister hävdade aldrig att de skildrade verkligheten. Tvärtom. I ord och handling visade de att det var just det de INTE skildrade. Med andra ord så var de just så som jag hävdar man ska vara, dvs öppna och ärliga.

Nu en fråga som återknyter till mitt blogginlägg: Ta en av dina landskapsbilder Björn, en där himlen är helt grå och tråkig. Och så säger vi att du har ett program där man med ett enda klick kan byta ut himlen. Du gör det och du väljer ut en med underbar solnedgång och med lite fåglar som flyger i silhuett inuti solen, alltså en makalös himmel skapad av någon annan. Så lägger du ut den här på FS utan att tala om vad du gjort. Och genast dyker berömmande kommentarer upp och lovprisar denna fantastiska bild. Alla talar om vilken underbar himmel du fångat.

Vad gör du nu? Berättar du sanningen om hur det förhåller sig? Eller sätter du dig bara lugnt i gungstolen med en whiskey i ena handen och med ett litet leende på läpparna tar åt dig äran och njuter av applådernas rus? Och skulle ditt samvete under ett ögonblick ömma lite grann så stillar du det genast genom att tänka på nån tavla av Monet?

………………………………..

Jo, en sak till: det första stycket här ovan är inte mina ord, utan jag har tagit det från Fotosidan. Det är ett citat. Hela artikeln kan läsas här:

https://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm

Så första stycket var från början fake från min sida. Men nu har jag talat om det. Varit öppen och ärlig. Så nu kan det inte betraktas som fake längre. Eller hur?

Svårare är det inte.
De största fotokonstnärerna är dom som inte behöver använda en massa ”trix” eller överdriver sin teknik, men ändå skapar något som är intressant på ett eller annat sätt, komposition och/eller innehåll. Tvådimensionell bild kan oavsett vilket, ändå aldrig bli tredimensionell verklighet. Men Straight Photography i all enkelhet utan krusiduller kan ändå utnyttjas surrealistiskt utan att man behöver ta till trix och effekter i PS.

https://www.fotosidan.se/blogs/emaks/emaks-betraktelser-442-bw15-2020.htm
Hej Björn.
Först - som dansker är jag lite förvånad över att man använder det engelska / amerikanska ordet "fake" när man har ordet på svenska "för att fejka" :-) :-) hi hi. Det har vi inte i DK, så därför är vi TVINGADE att använda ordet fake. :-) :-) hi hi.
När Trump har använt det så mycket beror det förmodligen på att han använder det i samband med medieberättelserne. Som "opdikted", "bluff" eller "hittat på" ?
Ditt foto här är varken förfalskning, bluff eller hittat på, men det är manipulerat kraftigt enligt FS reglerarne och det är enligt min mening en helt annan fråga. Man måste bara vara ärlig om det och vi är det här på FS.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: När du lägger in foton i dina album frågas du om bilden har manipulerats eller inte.
Hej
Ja Fotosidan bör väl vara ett alldeles utmärkt forum för att diskutera såna här frågor. Jag säger på en gång, få fotografier är direkt och avbildning. Dessutom är det generellt svårare att göra en direkt avbildning än en något tillrättalagd bild. Dokumentärt foto och reportage är väl av tradition verkligheten sedd genom ett ställföreträdande öga, ett öga med sitt "eget" tonfall. Och att vi accepterar det tonfallet för att vi litar på ögat, fotografen.
Men det är så klart skillnad på ett sådant tillrättaläggande och ett fake. Fake, att medvetet ljuga eller att ändras verkligheten så att den faller samman med fotografen, berättarens världsbild är något helt annat.
Det är ganska ofta enkelt, åtminstone för någorlunda insatta fotografer att se hur bilder har justerats och ändrats i "mörkrummet" för att mer effektivt berätta på ett visst sätt. Att naturfotografen justerar färgåtergivning och kontrast för att förmedla den stämning hen uppfattade i fotoögonblicket.
Att byta himlar är inte alltid så enkelt. En "vacker himmel" påverkar resten av bilden på ett ofta påtagligt sätt och där måste retuschören vara med. Skuggor och ljusdagrar ska få relevant färgton, eventuella reflexer påverkas också. Och det är faktorer som syns och går ner på makronivå.
Så vad är objektivt foto? Och när blir foto subjektivt?
Ser fram emot fler fotografers inlägg i de här frågorna här på FS.
Allt gott
Gunnar S
Snyggt med den moderna grottmålningen men framtidens arkeologer blir väl konfunderade, om man nu skulle skoja till det lite..
Mvh/Gunte..
För en gångs skull svarar jag inte alla var och en, tycker att diskussionen är gemensam. Nästan i alla fall, jag gillar ju Bengts Picassohistoria mycket!
Fö är vi nog överens om en del. Jag menar ju inte att jag är fakefotograf för att jag bildbehandlar modest, det var ett sätt att haka på Ragnars titel vilket kändes meningsfullt eftersom den hos mig gav upphov till flera funderingar. Vi är också överens om att fake är ju när man missleder, medvetet - eller omedvetet. Precis som många kommenterade skrev jag också i bloggtexten att dokumentärfotografi och reportage ju har höga krav på att bara avbilda, inte förmedla något annat än verkligheten.
Men där finns en del som vi alla inte är överens om också. Jag drog parallellen med måleri och inte minst impressionisterna därför jag upplever att inom konsten är det ingen som inte instämmer i konstnärens frihet att gestalta verkligheten ( i vilken konstnärens drömmar och känslor är en del) på sitt eget sätt. Den friheten finns i väldigt mkt mindre utsträckning när det gäller foto. Fotografins förmåga att faktiskt avbilda verkligheten oerhört bra färgar hela tiden av sig på andra grenar av fotografin där verklighetstroheten i sig inte är viktig.. Det tycker jag är synd.
Inte heller fördömandet av att göra större ingrepp är vi helt överens om. Såklart får man inte göra grova ingrepp som inte syns för en betraktare som inte vet hur verkligheten ser (såg) ut, men det har vi redan behandlat under detta med fake. Och det låter ju förskräckligt att byta färg på en himmel tex. Ändå har jag gjort det flera gånger eftersom jag ibland tycker om att leka med solarisation. Jag har hela serier från trädgården som jag sorterat in under en rubriken Dreamland, flera bilder jag gillar mycket. Såklart gör inte såna bilder anspråk på att vara konventionell naturfotografi, det är något helt annat.
Min grundkänsla, och det som fick mig att skriva bloggen, är att "renlighetskraven" från den dokumenterande fotografin fortfarande spiller över på många andra grenar av fotografi på ett sätt som inte alls förekommer inom måleriet. Fel eller rätt tycker jag är fel fråga, egentligen handlar det om tycke och smak. Fast det oftast framställs som fel eller rätt.....
light 2021-01-13 18:40
Nja, jag hade väl nog väntat mig lite mer i ditt svar. Ditt andra stycke var ändå rätt klargörande. Och indirekt svarar du också på den fråga jag ställde. Vi verkar nu också vara överens om vad fake är i fotosammanhang.

Ditt uppehållande vid impressionismen är ändock kanske lite märklig. Deras målningar kan kanske jämföras med fotografins ICM (Intentional Camera Movement), och det är ju ingen som börjar mumla om fake i något av dessa sammanhang. Det är konstformer. Ett annat ämne.

En sak som jag lite reagerar på är att du nu berättar att du ibland byter färg på himlen i vissa bilder. Det är förstås helt ok i sig. Man får göra precis vad som helst med sina bilder. Men om man visar en bild offentligt där man i en soluppgångsbild med gul himmel gjort himlen rödfärgad istället, ja då blir det ju faktiskt fake om man inte gör det klart för betraktaren. Sen finns det ju alltid svåra gränsdragningar förstås.

Slutsats: Trots din rubrik, vi är nu ense, du är ingen fakefotograf. Möjligen med några enstaka syndafall. Som med oss andra. 😀
Svar från Khalad 2021-01-13 20:06
Hej Ragnar, undrar om jag uttryckt mig otydligt. Min blogg här var aldrig avsedd att gå emot dig, men din blogg väckte en del funderingar som jag berättar om här. Jag tycker liksom du att det extrema manipulerandet oftast är av ondo, däremot tycker jag att det är svårt att dra gränser, det behövs inte heller . Extremt manipulerande kan dessutom vara roligt, men självklart inte så att det innebär fake eller försök till fake. Och rubriken var närmast avsedd att vara rolig - och förstås koppla till din blogg - inte att jag på allvar anser mig vara fakefotograf. Däremot tycker jag inte, som du antyder, att det är fake att manipulera med bilden om man är öppen med vad man gör. Och gränsdragningen är långtifrån alltid klar. På den gamla svartvita tiden kunde man till exempel välja ortokromatisk film i stället för den vanliga pankromatiska, kan kunde jobba med gulfilter, allt för att få fina himlar. Och så länge man inte bryter mor några tävlings- eller utställningsregler, eller påstår att bilden är utan manipulation, om man skulle vinna en tävling med en landskapsbild med inlagda moln, är det fel? Hälsningar/ Björn
PS Lade in tre av trädgårdsbilderna jag skrev om :-)
light 2021-01-13 20:44
Björn: "Däremot tycker jag inte, som du antyder, att det är fake att manipulera med bilden om man är öppen med vad man gör."
Isf har nog jag varit otydlig el uttryckt mig slarvigt nånstans. För det menar jag verkligen inte. Tvärtom har jag betonat att ALLT är tillåtet, bara man är just öppen med vad man gjort.

Och jag svarar alltid på frågor, så därför är mitt svar på din avslutningsfråga - nej. Det är ju också rätt vanligt att fototävlingar nuförtiden ger deltagarna i stort sätt fria händer. (Något jag tycker är olyckligt, men det är ett annat ämne.)

Som så ofta visar det sig att när krutdimman lagt sig vi är mer ense än vad man från början kanske kunde tro. Ja, ense om (nästan?) allt.

Och dina nya bilder är riktigt sköna att se på!
Svar från Khalad 2021-01-13 21:09
Så bra att jag läste fel där, verkar som vi väldigt överens och det är ju roligast så :-)



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

Lägg till

Tidigare blogginlägg