Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

MUNSKYDD!

***

Sen straxt före jul har jag använt munskydd när jag handlar så det är inte nytt för idag. Ändå påminner jag gärna om att det from idag föreslås munskydd när man inte kan undvika trängsel och närkontakt., tex på allmänna transportmedel och i köpcentra. För mig handlar det inte bara om att skydda mig själv, jag är övertygad om att en bred användning av munskydd minskar smittspridningen och därmed också är ett sätt att visa hänsyn. Men reell betydelse får det först när de flesta använder  dom i trängsel.

*

*

***

Inlagt 2021-01-07 20:19 | Läst 1243 ggr. | Permalink
Bra. Försöker undvika trängselplatser men har köpt munskydd och plasthandskar till utsatta situationer.
Man får vara rädd om sig
Svar från Khalad 2021-01-07 21:11
Tack för det Nini, såklart undviker vi trängsel i första hand. Fö inte bara trängsel, jag undviker alla kontakter som inte känns nödvändiga, hälsningar/ Björn
niniz 2021-01-08 16:09
Precis undviker är högsta prio åker enbart egen bil om jag måste transportera mig.
Är inte ute bland folk. Handlar på tider när det är som minst folk etc 👍
Ditt munskydd skyddar inte dig. Det skyddar omgivningen om du hanterar ditt munskydd korrekt. Det gör inte de flesta. Det är uppenbart när man ser folk med sina munskydd ute i verkligheten. Risken är mycket stor att folk tror att munskydden (Fel namn, borde heta omgivningskydd.) skyddar dem själva och inte håller säkerhetsavstånd och avstår från att möta nya människor.
Svar från Khalad 2021-01-07 21:09
Jag tänker inte upprepa allt som skrivits världen över, du gör naturligtvis som du vill. Det handlar inte om att tro att det ska stoppa pandemin men det minskar antalet fall något, gott nog för sjukvården. Om du gör dig omaket att läsa vad jag skrivit är huvudtanken just att skydda andra. Såklart ger det mig ett litet extraskydd om jag använder det rätt. Det gör jag. Hälsningar/ Björn
Sven Blomquist 2021-01-07 21:25
Jo då, jag har själv munskydd, men det skyddar inte mig utan andra om jag är smittad. Jag håller mig till 2 meters avstånd, vilket alltför många inte gör.
Det personliga ansvaret är nog det viktigaste. Hålla avstånd och kanske använda munskydd. Sprita händerna. Rätt eller fel, vet experterna det ? Vet dom hur det sprids. Hörde på TV:n att resorna till solen till nästa jul hade skjutit i höjden. Det gäller att vara ute i tid. Jag kan se den Finske fiskaren, författaren Pentti Linkola titta ner mellan molnen och säga " Vad var det jag sa ". Vad sa han. Jo att vi människor måste bli färre och sluta leva som vi gör med en ständig ökande konsumtion. Själv levde han som han lärde. Det är annat än vad våra politiker gör.
Sten
Svar från Khalad 2021-01-07 23:03
Såklart är det personliga ansvaret viktigast,. För mig innebär det också att följa rekommendationerna om munskydd. Tack Sten/ Björn .
Nån effekt måste ökad "hygienattityd" ha haft; jag kan inte påminna mig att jag ens hört en enda människa hosta eller "snörvla" under det senaste året.
- hawk
Svar från Khalad 2021-01-07 23:06
Det låter alldeles utmärkt ju :-) Och det är klart i dagsläget hålls väl dom flesta tillfälliga hostningar och nysningar igen så gott det går! Tack Håkan!
Bra med munskygg om du inte tar av det o lägger det i fickan som många gör
sedan tar upp det igen.
Jag har inte varit nära någon på mina promenader ännu.
Så du får gå ut o handla?
///Gun-Inger
Svar från Khalad 2021-01-08 00:36
Nej, såklart gör jag inte det. Mitt munskydd sitter på tills jag utfört mitt ärende. Då tar jag av det utan att röra själva munskyddet med händerna och lägger det där det ligger ifred. Pss kan jag använda det ettantal gånger under några dagar, därefter åker det i soppåsen och jag byter till ett nytt. Det är bara jag som kan handla åt oss, i finspång är det inte svårt att välja tider då det är nästan tomt i affärerna, tack Gun-Inger!
Imorse handlat vi mat med munskydd (kamouflage, lite kul mönster) på oss på ICA Kvantum, det är inte första gången utan före julen vi har använt munskydd, det känns bra som lite tryggt men inte sant, vi har alltid munskydd i ficka så i fall. hälsar Lasse
Svar från Khalad 2021-01-08 15:32
Det är bra Lars-Ove, tack! Kamoflage är inte dumt, kanske virus inte ser dom med bra kamoflge?
Det är nog bra men du får byta ofta, har arbetat i ett vårdyrke hela mitt yrkesverksamma liv och vi använde oftast denna typen av skydd vilka åkte av och slängdes efter varje patientkontakt och då smitta fanns på avdelningen, understundom användes bättre skydd . Funderar när skall landet annorstädes komma igång med vaccinationer på bred front, vilket förmodligen är det enda som verkligen hjälper kan man tänka. I tex England påbörjades vaccinationer första veckorna i december 2020...
😊
Sven Blomquist 2021-01-08 09:50
I Sverige gäller SAS, Safe And Slow. Här tänker vi efter före....
Som min gamle granne sade: Det går långsamt och det tar lång tid, men så blir det inte så bra heller!!!
Svar från Khalad 2021-01-08 15:41
Det är klart att jag byter skydd någorlunda ofta, dock gör jag inte det efter varje affärsbesök. Men så stoppar jag heller aldrig skyddet i fickan och tar enbart i gummisnoddarna som jag trär över öronen. Fö, Sverige är väl saktfärdigt i allt som kräver åtgärder oavsett det gäller Corona, skjutningar eller behövliga lagändringar, tack Hans-Åke!
Tycker det är bra at du gör det :) personligen rör jag mig inte där det är trängsel alls just nu, som mest går jag och handlar när det är mindre folk och håller alltid avstånd, åker inte ens in till stan om jag slipper denna period.
Dock har jag inte munskydd ännu, men angående om de "skyddar". Alltså det lär ju inte vara sämre av att ha det direkt. Det kommer ju logiskt sätt alltid skydda dig från att någons spott ska flyga in i din mun, och ditt eget för att flyga iväg när du pratar in i någon annans, eller nysning etc. Och den biten fattar jag inte varför folk ens debatterar , handlar om naturlagarna. Om man kissar på sig hamnar det i byxorna istället för på den som står framför, as simple as that :P
Men kan tänka mig att om man har det lite på halv svaj eller aldrig byter....ja då blir det precis som i exemplet ovan med byxorna, ja du kommer kissa på någon annan om de är vid knäna, och ja byter du inte blir du rätt smutsig i längden ;)
Ha det gott, Martin.
Tycker det är bra at du gör det :) personligen rör jag mig inte där det är trängsel alls just nu, som mest går jag och handlar när det är mindre folk och håller alltid avstånd, åker inte ens in till stan om jag slipper denna period.
Dock har jag inte munskydd ännu, men angående om de "skyddar". Alltså det lär ju inte vara sämre av att ha det direkt. Det kommer ju logiskt sätt alltid skydda dig från att någons spott ska flyga in i din mun, och ditt eget för att flyga iväg när du pratar in i någon annans, eller nysning etc. Och den biten fattar jag inte varför folk ens debatterar , handlar om naturlagarna. Om man kissar på sig hamnar det i byxorna istället för på den som står framför, as simple as that :P
Men kan tänka mig att om man har det lite på halv svaj eller aldrig byter....ja då blir det precis som i exemplet ovan med byxorna, ja du kommer kissa på någon annan om de är vid knäna, och ja byter du inte blir du rätt smutsig i längden ;)
Ha det gott, Martin.
Svar från Khalad 2021-01-08 15:44
Precis så tänker jag också, tack Martin!
Enligt min ringa och högst obetydliga mening så anser jag att det som bättre vore på allas munnar - i både bokstavlig och bildlig mening - skulle vara andningsskydd. Hellre än munskydd. Andningsskydd ger ett "dubbelt" skydd så att säga, munskydd ett "enkelt" skydd så att säga.

Därför har jag länge undrat, varför är det så förhållandevis tyst om andningsskydd? Kostnadsfråga bara, eller?
Svar från Khalad 2021-01-08 15:49
Vet inte om jag förstår dig rätt, jag kallar mitt skydd munskydd men det täcker ju både näsa och mun. Men tänker du på heltäckande ansiktsmask blir det väl en kostnadsfråga plus en process för regelbunden rengöring? Tack Ragnar
light 2021-01-08 21:25
Nej, ansiktsmask är något annat. Jag talar om andningsskydd, och det är något som det borde informeras betydligt mer om, det visar ju bla denna diskussion. Andningsskydd är särskilt angeläget för alla oss som tillhör en riskgrupp, vi borde inte i första hand bära munskydd utan just andningsskydd.
Ser bra ut Björn. Jag kör också med munskydd när jag handlar eller på annat vis är utsatt. Det sänder en bra signal om att vi ska hålla avstånd.

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2021-01-08 15:50
Tack Johnny!
Tack för alla kommentarer! Min blogg var faktiskt inte tänkt som ett diskussionsinlägg, jag ville bara påminna om FHM:s rekommendation att from idag bära andningsskydd när trängsel inte kan undvikas. Men jag lägger gärna till att själv upplever jag att munskyddet gör att många respekterar avståndet bättre när jag har munskyddet än när jag inte hade det. Tidigare passerade många mig på en halvmeters avstånd i affärer, med munskyddet på händer det praktiskt taget aldrig. Jag tror munskyddet blir en påminnelse och betonar att det är viktigt för mig att skydda mig, det respekterar då dom allra flesta/ Björn
light 2021-01-08 21:28
"jag ville bara påminna om FHM:s rekommendation att from idag bära andningsskydd när trängsel inte kan undvikas."
Du verkar ännu inte vara medveten om skillnaden, men de rekommenderar INTE andningsskydd, utan munskydd i såna sammanhang. (Enligt min ringa mening borde de dock överväga att rekommendera just andningsskydd till de som tillhör en riskgrupp.)
Svar från Khalad 2021-01-08 22:37
Jo, jag vet skillnaden. Bloggen handlar om munskydd och i bloggen står det bara munskydd. På fyra av fem ställen i mitt svar här ovan står också munskydd. Sen föll jag för frestelsen att variera språkbruket en aning, så på ett ställe står det andningsskydd liksom i först svaret till dig, jag ber tusen gånger om ursäkt. Jag hade svårt att tro att du faktiskt menade att FHM skulle påbjuda andningsskydd när inte ens munskydd är påbjudet :-)
Det är bra att ta smittorisken på allvar. Eftersom munskydd i första hand hindrar bäraren att smitta andra så blir effekten så klart att om alla har munskydd så minskar smittspridningen. Någon av alla munskyddade är ju en smittspridare. Frågan är bara vem?
Jag har den djupaste förståelse för att alla vill skydda sig och dra ett strå till stacken så att säga. Det är bra. Men när jag möter människor i skogen eller cyklandes i friska luften så undrar jag om de har förstått poängen med munskydd och hur de fungerar.
Nästa vecka ska jag åka kollektivt ett par gånger samma dag. Jag kommer att vara utrustad med tillräckligt många munskydd för att täcka upp hela dagen.
Sen ska jag hålla avstånd och tvätta händerna. ( Jag har funderat på ett besök på Galleri Kontrast på Hornsgatan. Det kan bli en stötesten. Får se hur jag ska agera där.)
Ha det gott och friskt!
/Gunnar S



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg