Khalad Photography Blog
IDAG HAR JAG TAGIT LEDIGT
***
Ett par dagar i sträck har jag nu promenerat utan kamera. Kolla, jag är ledig idag, säger jag till I och viftar med båda armarna när vi börjar gå. Det känns ovant, jag går lite snett med kroppen eftersom jag fortsätter kompensera för kameratyngden fast inte kameran är med. Jag har nästan alltid kameran i handen när jag promenerar, vill inte ha kameran studsande mot magen. Möjligtvis får den hänga snett över kroppen på ryggen, men då är den inte skjutklar.
*
Dom flesta lediga dagar bloggar jag ändå, men inte alla, ibland tar jag ledigt också från bloggen. Men jag lägger fortfarande en del tid på gamla bilder. Och fortfarande är det 24 x 24 - tiden, perioden 1955-1957. Vi bor som jag många gånger förut berättat på Carlavägen 31 i Ludvika, i mellanvåningen i 3-våningshuset. Under oss bor ett trevligt par som mamma och pappa umgicks med. En dotter kommer jag väldigt väl ihåg men eftersom hon är prick 10 år äldre än jag så vi var aldrig lekkamrater. Ändå minns jag väldigt väl hennes glada skratt. För några år sen hade jag en utställning av gamla Ludvikabilder på biblioteket i Ludvika och där hade jag också ett exemplar av min bok (vanlig "nät"bok) med Ludvikabilder. Utställningen hängde över sommaren så jag var bara där då och då, men vid ett av dom tillfällena när jag var där kom det en dam, några år äldre än jag, och tittade på bilderna och i boken. Vi började prata och det visade sig att det var Eva, bruden på bilden härunder. Nu är det några år sen men jag googlade och såg att hon bor kvar i Ludvika, så nu ligger det ett kuvert med den här bilden och en till färdigt att postas i hallen. Såg också att hon fyller 90 om ett par veckor, alltså exakt 10 år äldre än jag.
*
Brudparet. Och bilen är väl en DKW, två-dörrars (bakhängda), ska jag gissa en 55:a el 56:a?
*
***


Hon kommer antagligen bli både glad och förvånad över detta.
Det är åtminstone en DKW 3 = 6 sonderklasse F93.
Den producerades 1955-59 - så du har helt rätt din bilexpert he he.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jeg har også holdt fri fra fotograferingen i dag.
Vi får väl se, brevet är postat idag. Tur att jag hade rätt med bilen, helt säker var jag inte, tack Erik!
Hälsn!
Tack för det Jan. Och promenader utan kamera känns faktiskt lite friare, mycket tack vare det du säger, man kan släppa tankenpå motiv!
Och bilen, jag hade en 3=6 i synnerligen begagnat skick en bit in på 1970-talet. Gillade åket, det hade karaktär och var i mitt tycke snyggt. Ingenjörstänk överallt, en tändspole per tändstift, kupévärmen togs från kylaren, själva upplägget med motorn längst fram finns kvar i Audi.
Det är hon, både söt och glad! Och jag kör Audi sen många år, arvtagaren till DKW., Vorsprung durch Technik! Tack Måns!
Hej Måns - ursäkta Björn, jag stör här. Men när det gäller bilar kan jag inte låta bli:
DKW-märket hade danska rötter, eftersom det grundades av dansken Jørgen Skafte Rasmussen (1878 - 1964), som startade märket 1916. Han föddes till och med i min barndomsstad Nakskov och är begravd i Sorø / DK. Lämnade DK 1898 och återvände hem 1947.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Dampf-Kraft-Wagen
Oj, att du bara vågar! 😱 De få gånger jag gjort det har det naturligtvis dykt upp underbara motiv, som gått evigt förlorade.
Hej Ragnar, visst är det riskabelt.....Tack!
Tack LO! Kommer väl ihåg tvåtaktarnas blå rök och oljelukt, det var DKW och Saabarna (92 o 93)
Hälsningar Lena
Tack Lena, vi får se, jag vet att dom skiljde sig så man vet aldrig :-)
Kommer inte ihåg att vi hade något smeknamn på dom här. Ser ut att vara hyfsat rymliga jämfört med många andra (Ford Anglia, Renault 4, Fiat 500/600....) men tvåtaktsmotorer var ju inte så roliga att ligga bakom :-) Tack Ragnar! / Björn
"Deka" sa vi grabbar som bodde i Stockholm ibland. Kanske i första hand om förkrigstidens "spånkorgar" men möjligen om alla DKW. Min 3=6 var rymlig, högt i tak och bättre sitsar än bilen jag har nu. Ratten oval så att man kunde inta förarplatsen bekvämt.