Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

LOKSTALLET SMEDJEBACKEN

***

För oss är det ju lite svårt att föreställa sig Sverige utan ett rikstäckande nät av asfalterade vägar, trafikerat av en flotta av lastbilar, där såväl 30-tons-laster som 30 gramslaster levereras dagen därpå. Så var det inte för 150 år sen, då gällde det att utnyttja naturliga transportleder så långt det gick. Sjövägen kunde man med hjälp av grävda kanaler (Strömsholms Kanal) och slussar ta sig från Östersjön och Stockholm ända upp till Smedjebacken, men där var det stopp.  1859 färdigställdes därför en järnväg mellan Smedjebacken och Ludvika och därigenom fick alla gruvor och hyttor i Ludvikatrakten möjlighet att transportera sina produkter till Stockholm på ett mycket snabbare sätt än tidigare. Som ni ser av sista bilden byggdes lokstallet i Smedjebacken 1874 och sträckan trafikerades av två lok, Ludvika och Smedjebacken. Lokstallet renoverades förtjänstfullt  1986 och är idag ett mycket vackert hus, där också den vackra slaggstenen som varit det ursprungliga materialet fint kommer fram. 

*

*

*

*

*

***

Inlagt 2020-08-18 22:58 | Läst 2976 ggr. | Permalink
WOW Björn - vilken vacker byggnad och i ett formidabelt vackert ljus. Också med en intressant text - gillas.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2020-08-19 22:54
En vacker byggnad är det, tack Erik!
Vackra bilder, och superskarpt så klart..
Hälsn!
Svar från Khalad 2020-08-19 22:55
Tack Jan, kvällssolen gav ett fintljus!
Skönt kvällsljus på dom fina byggnaderna..
Mvh/Gunte..
Svar från Khalad 2020-08-19 22:56
Det var det, tack Gunte!



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg