Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

MED ADOX R14 I GÖTEBORG 1957

***

Det var inte alltid jag gjorde det lätt för mig. Filmkänsligheten 14 DIN motsvarar ISO 20 och med 3,5 som största öppning på min Yashica-Mat var det nog tider på 1/25 eller 1/50 som gällde när det var mulet. Adox var  ju känt för sina finkorniga filmer men med så långa tider blev det inte mkt till skärpa ändå. Jag ser att jag inte heller hanterat filmen så bra, jag har fått in lite ljus i ytterkanterna på filmen, hade den väl lite för löst spolad vid något tillfälle.  Men det är ju också så här man lär sig som självlärd, genom alla otaliga misstag. 

*

Jag kommer bara svagt ihåg just den här Göteborgsturen men det är lätt att följa bildserien. Bilderna är i princip obeskurna.  Kommentarer till varje bild finns under bilderna. Här var jag 16 år och tydligen gillade jag Göteborg, fyra år senare blev det Chalmers. Men det var nog främst att jag kom in på den linjen jag helst ville gå som avgjorde. 

*

Första bilden - är väl utsidan på Centralen?

*

Så över till Trädgården inte långt från Centralen

*

Så ut och badade nånstans, här kommer lillbrorsan Dag. Men var, inte Näset, knappast Långedrag?

*

Hamnen förstås, med fartyg som ser ut som fartyg

*

Före containertiden, då när det var styckegods, behövdes många kranar för att få ner liggtiderna i hamn

*

Hagakvarteren nånstans?

*

Detta är väl Kungsgatan, lite åt Järntorget till?

*

I alla fall ligger domkyrkan vid Kungsgatan

*

Mamma hade en syster i Göteborg, Olga, som då bodde på Gyllenkrooksgatan. Alldeles vid Carlanderska gick det trappor ner till Mölndalsvägen

*

Olga bodde på 6:e våningen och hade fin utsikt över Liseberg och bort mot Delsjöområdet

*

Inlagd för att Stephan A ska kunna kolla mc:n bättre

*

***

Inlagt 2020-04-28 16:30 | Läst 5849 ggr. | Permalink
Hej Björn.
Jeg kan ikke tale med om det tekniske s/v arbejde, men jeg elsker de 2 havnefotos. Jeg kommer selv fra en havneby med både livlig havneaktivitet og et skibsværft. Både min far og hans 2 brødre arbejdede på værftet.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2020-04-28 23:34
Hej Erik, då förstår jag väl att du gillar hamnbilderna! Göteborg hade på den tiden också tre stora varv, Götaverken, Eriksberg, och Lindholmen, och var en av de största varvsstäderna i världen. Tack för trevlig kommentar!
Erik Madsen 2020-04-29 12:24
PS: Den ene af brødrene (min farbror) flyttede til Gøteborg straks efter WW2 og fik arbejde på et af værfterne (jeg husker ikke hvilket). Han blev svensk gift og boede i GB til sin død.
Mvh. Erik.
Väldigt fina bilder från Göteborg. De bästa enligt mitt tycke är bilden på kranarna från någonstans Lilla Bommen och ner mot Maj Nabbe. Samt bilderna från ett antaget Haga Ångrar att jag inte fotade mer under mina år i Göteborg från i slutet på 60-talet till i början av sjuttio-talet.men låga praktikantlöner på varven, studielån och en hård studietakt på sjöbefälsskolan var kanske en bidragande faktor till att man fick prioritera sitt görande och låtande/NE
Svar från Khalad 2020-04-28 23:37
Tack Nils-Erik, roligt att du gillar bilderna! Du har naturligtvis en helt annan kunskap än jag om aktiviteterna i hamnen och varven, men som jag skriver till Erik, då fanns ju tre stora varv, Göaverken, Eriksberg och Lindholmen och Göteborg räknades som en av de största varvsstäderna i världen, kanske rentav den största.
Nils-Erik Eriksson 2020-04-29 10:04
Hej och tack för ditt svar Björn.Götaverkens byggteknik på Arendalsvarvet med sektionsbyggen under tak var världsledande liksom den Svenska varvsindustrin till slutet på 60-talet. Jag har arbetat Götaverken, Lindholmen och Eriksberg 1967 så arbetade ca.5700 man på Götaverken. över 6000 på Eriksberg 1800 på Lindholmen och ungefär lika många på Arendalsvarvet . Nu är allt borta tyvärr . En Svensk byggnadsteknik exporterades till länder med lägre kostnader. Midsommar 1963 så låg 5 fartyg från Broströmskoncernen i Lindholmshamnen. Jag var mönstrad ombord i M/S Maltesholm. Nu är innerhamnen helt tom på lastfartyg. Allt flyttades till containerhamnen med början av 70-talet En tråkig utveckling/NE
Svar från Khalad 2020-04-29 14:58
Roligt att du berättar, du har sett allt detta "inifrån". Jag har genom åren haft kontakt med Göteborg också efter att jag var färdig med Chalmers. Under några år i början av 50-talet hade företaget jag jobbade med ett kontor på Lindholmen, jag har också under en tioårsperiod innan jag pensionerades regelbundet haft andra jobbmöten i Göteborg. Nu har jag sonen och hans familj där, dom bor i Bräcke, inte långt från gamla Eriksbergsvarvet. Jag brukar då och då när vi är där och hälsar på gå ner och fota den gamla bockkranen som ju är bevarad - alltid något :-) Många hälsningar!.
Vlka härliga tidsdokument! Hamnen, fartygen, kranarna, gatumiljöerna, människorna, klädseln.
Vad vore livet/samhället - utan fotografer?
- hawk
Svar från Khalad 2020-04-28 23:38
Tack Håkan, det var tider då i Göteborg. Tre stora varv, götaverken, Eriksberg och Lindholmen gjorde stan till en av de törsta varvsstäderna i världen,kanske rentav den största.
Riktigt härliga bilder från en svunnen period som ändå bara verkar ligga runt hörnet. Mycket bra!

Hälsningar Jörgen
Svar från Khalad 2020-04-28 23:39
Tack Jörgen! Inte så långt bort, 63 år är som en blinkning i historien......
Roligt med dessa gamla bilder, undrar om inte den vid Kungsgatan mot Järntorget är vid gamla televerket, korsningen med Ekelundsgatan. Dottern vill alltid till In-ex (konstmaterial) när vi är i Göteborg, som ligger där tycker jag känner igen husen. Bilden med kranarna i hamnen är riktigt fin, så ser det inte ut längre.
Svar från Khalad 2020-04-28 23:41
Hej Peter, tror du har alldeles rätt om korsningen med Ekelundsgatan! Nä, hamnen är helt annorlunda, den finns inte inne i stan längre. Och alla dom tre stora varven likaså, Götaverken, Eriksberg och Lindholmen, synd!
Riktigt härliga bilder från en svunnen period som ändå bara verkar ligga runt hörnet. Mycket bra!

Hälsningar Jörgen
Intressant med gamla bilder och från Göteborgs hamn i synnerhet.
Ser på `Hagakvarteren nånstans´ lite av en Vincent Black Shadow
i bildens underkant. Synd att du inte fick med hela ;)

/Stephan
Svar från Khalad 2020-04-28 20:11
Hej Stephan, eftersom jag rätat upp bilden något fanns det aningen mer att visa av motorcykeln. Har lagt in en version till av den bilden sist, något beskuren för att få mc:n större och ngt ljusare för att se den bättre, hälsningar :-) / Björn
Sabud 2020-04-28 21:16
Suveränt, det är en Vincent Comet. Den har två handtag på vänstra sidan av styret. Kan även tydligt studeras på Steve McQueens Vincent Comet. Vidare är inte motorn svartmålad som på Black Shadow och Lightning.
Kul `utvikning´ ;)

https://silodrome.com/vincent-comet-motorcycle/

/Stephan
Som vanligt väldigt sevärda bilder från förr.. och hög kvalitet dessutom!
Hälsn!
Svar från Khalad 2020-04-28 23:44
Tack Jan, nu ligger hamnarna mkt längre ut, man ser nästan inget av dom inne i stan (bara färjorna) och dom tre stora varven, Götaverken, Eriksberg och Lindholmen är alla borta, tragiskt. Hela det området är nu bebyggt, mest bostäder (där Götaverken och Eriksberg låg) men också kontor och Forskning Utveckling (Lindholmen).
Trevliga bilder, speciellt miljön på gatorna..Kranbilderna är fina dom också..Farsan var stuveriarbetare, mycket bärande och lyftande, många blåslagna tummar, råstarka gubbar på den tiden..
Med vänlig hälsning/Gunte..
Svar från Khalad 2020-04-29 14:59
Tack Gunte, det tror jag säkert!



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?


Lägg till

Tidigare blogginlägg