Khalad Photography Blog
GUMMIVERKSTAN
***
OK, nu kan den få komma, snön. Frost har vi haft, men inga flingor. Men som sagt, nu är jag beredd. Dyrt blev det, spårdjupet på dom gamla närmade sig gränsen som ju är tre gånger så hög, förlåt djup, eller är det så mycket det ska heta? Strunt samma, ni begriper, jämfört med sommardäck alltså. Som vanligt blev det dubbfritt, det har det varit dom senaste 30 åren. Även vinterkörning är ju sen många år mest på barmark, det blir mkt tystare körning och mkt mindre partiklar i luften. Och så kan jag köra Hornsgatan fram till Tårtan, om det skulle behövas......Och så länge det inte är glansis är dom lika bra som dubbade.Och på glansis? Då kör man väldans lugnt!
*
Tårtan blir det inte men ändå en snabbis till Sthlm över helgen och nu är kylan så sakta på väg ner från norr. Men här kommer gummiverkstan, jag gissar ni känner igen er. Både kontor, fikarum och verkstan är med. Här passar A7S´n perfekt!
*
*
*
*
*
***
Hälsn!
Det er klart, at bilen bliver mere levende og dermed "lättstyrt", som du skriver. Bilen kører jo oven på dubbarne, og dermed bliver bremselængden længere end uden dubbar - på tør vej. Derfor er det vist nok også forbudt at køre med dem på tør vej i Tyskland ?
Hvad mener i med "friktionsdäck" ? Jeg kender kun til sommerdæk, helårsdæk, vinterdæk og pigdæk (dubbad) ?
Der er vel en eller anden grad af friktion mellem alle typer dæk og vej overfladen ?
Det er kun for at forstå det at jeg spørger.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Mvh. Erik.
Visst har jag varit på ett dylikt ställe, fast jag brukade byta själv på kärran jag hade förut. Man kunde hitta ett och annat genom att inspektera lite samtidigt, t ex dåliga drivaxeldamasker och glappa styrleder...
Hälsn!
Hälsningar, Bjarne
Men snart nog så ligger det bilar i dikena runt om...hade inte en aaaning om att det var halt!!
Man väljer hastighet efter årstid men det går inte in hos en del dårar.
Dessutom finns det idioter som inte för en sekund kan ligga bakom någon annan, omkörningstvång
verkar vara deras diagnos, spelar ingen roll om det bara tjänas in en billängd eller två, om ska man oavsett.
Tror att en missuppfattning råder om betydelsen av den gulröda skylten med siffror på, den betyder HÖGSTA
tillåtna hastighet m inte minsta som dom tycks tro...oj blev mycket gnäll ;)
Med vänlig hälsning/Gunte..
I DK finns det inga lagar eller förordningar som säger att du MÅSTE byta från sommardäck till vinterdäck. Min fru köpte just en annan och begagnad bil. I det sammanhanget var hon tvungen att sätta på sig nya helårsdäck. Efter att vi båda gått i pension sjönk våra körbehov till cirka 3-4 000 km per år. Och vi behöver inte köra någonstans om det blir mycket snöigt och halt. Dessutom har vi alltid kört på helårsdäck året rundt och bara på mycket kort tid med dubbade. Det var inte alls nödvändigt i detta land. En sak som får mycket uppmärksamhet just nu är vinterdäckens ålder, som borde vara max. 6 år. Detta är lika viktigt som mönsterdjupet - i DK min. 1,6 mm men helst 3,0 mm. Min erfarenhet när jag körde själv - var att de som hade vinterdäck på körde starkare än förhållandena tillåtna, de tyckte att de var osårbara. Där vi andra (jag) bromsade ner och körde enligt förhållanden, vilket man alltid bör göra!
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Oj det blev långt :-)
Hälsningar. Erik.
Hvad menar i med "friktionsdäck" ? Jag vet bara om "sommerdæk", "helårsdæk", "vinterdæk" og "pigdæk" (dubbad) ?
Det finns vel en viss grad av friktion mellan alla typer av däck och vägbanan?
Det är bara för att förstå att jag frågar.
Som jag har läst kommer vinterdäck att slitnas snabbere om man kör dem på torra vägar på sommaren. Och de har mindre väggrepp än både sommardäck och helårsdäck under dessa vägförhållandena.
Mvh. Erik.
Om kanske 75 år kommer man att titta på bilderna och förundras över att man på "den tiden" bytte däck på sina fordon beroende på om det var vinter eller sommar.
Hälsningar Jörgen