Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

HUR VET MAN NÄR ETT FOTO ÄR BRA?

***

 En av Ernst Billgrens böcker,  Vad är konst, har jag i min bokhylla. Jag har roat mig med att byta ut ordet konst mot foto i några av hans texter. Ernst är ju både målare och författare. Han är inte bara rolig utan både klartänkt och filosofisk.

*

Hur vet man att ett foto är bra?

Kort svar Det beror på vad man ska ha det till

Långt svar Är en slö bordskniv bra? Ja, den är bra om man blivit inlåst i ett fryshus och måste skruva sig ut eller om man hittat mormors gamla bordskniv som man åt med som barn(affektionsvärde), men den är dålig på en restaurang med segt kött. Ingenting är bra eller dåligt i sig, det beror på vad man ska ha det till. Ta personligt ansvar för kvalitet och göm dig inte bakom gemensamma normer som ändå förändras hela tiden.

*

En av mina första bilder, tagen med pappas lådkamera hösten 1952, dvs för 65 år sen. Jag tror pappa köpte den lådkameran när han och mamma åkte på några dagars bröllopsresa till Norge sommaren 1936. Jag ser att jag tagit bilden på tid (B= Ball) utan extraljus. Säkert har jag lagt kameran på ett litet bord. Den föreställer vårt vardagsrum på Carlavägen i Ludvika med matbordet mitt i rummet. Lillebror Dag sitter vid bordet, det ser ut som han lägger en patiens. Pappa står vid kortändan och bläddrar i en tidning. Storasyster Sigbrit, som gick bort förra året, sitter i läshörnan där också radion stod. Till vänster står kakelugnen och där är dörren till serveringsrummet och därbakom köket med vedspis. I rummet bakom pappa sov Dag och jag och mamma, pappa sov i sitt arbetsrum och Sigbrit i jungfrukammaren bakom köket. Eftersom jag har den här bilden för att minnas är det en mycket bra bild. Jag kommer ihåg lampan över bordet, hur stolarna vid matbordet såg ut och hur det kändes när jag lyfte dom i ryggen, det fanns en relief i tvärslån högst upp på ryggstödet. Den runda spegeln på väggen minns jag såklart också

Vardagsrummet på Carlavägen 31 i Ludvika hösten 1952

*

När jag ändå håller på tar jag en fråga till från Ernsts bok, fortfarande med ordet konst utbytt mot foto

Varför har många så svårt att förstå foto?
Kort svar: För att det sällan finns något att förstå
Långt svar: Många blandar ihop förstå med att tycka om något, de säger att de inte förstår när de menar att de inte gillar det. Dock har fotografer sedan modernismen intresserat sig för att hitta på nya "språk" inom fotografin, kliv in i ett rum fullt med folk som hittar på nya språk och jag lovar att du blir förvirrad. Att man sedan har ett nytt språk betyder inte automatiskt att man har något att säga. För inte särskilt många hundra år sedan var det konstnärliga språket gemensamt och alla förstod bilden på kyrkväggen, då var budskapet viktigare än att hitta på nya språk. Ju snabbare utvecklingen går, desto större energi går det åt till att hitta ny språk. Det går inte att förstå någon som inte sagt något men det går att gilla honom.

***

Inlagt 2017-11-20 00:00 | Läst 3578 ggr. | Permalink
Hej Björn.
Efter at du gjorde mig opmærksom på Ernst Billgren, har jeg googlet ham lidt mere og jeg må læse mere. Han lyder lidt interessant og ikke så provo-agtigt som jeg først troede.
Møbleringen og indretningen i dit foto kender jeg i store træk fra mit eget barndomshjem. Jeg har dog ingen billeder fra den tid - desværre.
Mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2017-11-20 01:04
Han kan säkert vara kontroversiell ibland och han är ju berydligt mer känd som målare än författare. Många vänliga hälsningar också från Finspång!/ Björn T
Byt ut språk mot musik i sista stycket så är förvirringen plötsligt inte självklar. Den nya musiken kan öppna en ny värld. Jag har varit med om det. Flera gånger. Säkert du också. Samma med konst eller foto.
Ok, att föra in språk, ord och deras betydelse, är ett pedagogiskt trick men ingen helt lyckad liknelse.
Svar från Khalad 2017-11-20 00:57
Hej Gunnar, som jag förstår det använder han ordet språk, inom citationstecken, i stället för stilar, riktningar eller -ismer. Och jag tycker mig också förstå vad han menar med förvirrad, om det kommer nya stilar vi inte vant oss vid, inte hunnit ta in, är det lätt att bli förvirrad. Jag har tex svårt att njuta av pentatonikerna, liksom viss elektronisk musik. Det betyder ju inte att dom musikstilarna är dåliga, bara att jag inte hunnit ta in dom, vänja mig vid .deras tonspråk och ser inte heller att Ernst menar att dom nya stilarna är mindre bra än dom etablerade, han är ju själv ganska modernistisk så det vore ju underligt om han kritiserade det.. Däremot säger han med all rätt att det nya inte är bra bara för att det är nytt, det beror ju på vad budskapet, symboliken eller utförandet kan förmedla. Självklart kan nya fotostilar, målarstilar eller musikstilar ge fantastiska upplevelser, något annat tror jag varken han eller jag menat./ Björn T
Här är det inte läge att prata om skärpa =) Ett lysande fotografi som med ålderns rätt är mycket bra! jag slår vad om att du även minns lukten i hemmet. Det är det här de bästa fotografierna är till för. Att minnas.
Svar från Khalad 2017-11-20 13:11
Nej, precis, ingen digitalskärpa här inte! Men ändå en bild som ger mig allt väsentligt. Tack för trevlig kommentar Thomas!/ Björn T
"Hur vet man att ett foto är bra? Kort svar: Det beror på vad man ska ha det till"
Det är nog ett bra svar!
Eller i vilket sammanhang man visar bilden! Och vilka betraktarna är! För det e viktigt att veta vilken grupp/smak, som tittar på mina bilder, för att planera bilden efter det! ;)
/B
Ps. Har boken också! :)
Svar från Khalad 2017-11-20 13:15
Visst är det så! Och det är inte samma bilder jag visar på dom små utställningar jag varit med på och dom jag visar i Finspångs- och Ludvikagrupperna på FB även om jag visar allt möjligt här på FS som nästan alltid är min startpunkt. Kul att du redan hade boken! Och tack för kommentaren!/ Björn T
Bra inlägg i en ständigt pågående - och viktig - diskussion. Till dels alltså kontexten som är viktig, också.
//GöranR
Svar från Khalad 2017-11-20 13:16
Tack för det, Göran!/ Björn T
Varför har många så svårt att förstå foto?
Kort svar: För att det sällan finns något att förstå

Ha, ha... den sitter riktigt bra!!
Svar från Khalad 2017-11-20 13:17
Hej Peter, tack för det, han är som sagt både kvicktänkt, rolig och slagfärdig :-) / Björn T
Jag har också funderat på den där frågan. Jag har egentligen kommit fram till att man aldrig kan säga att ett foto ÄR bra, men jag kan säga att jag TYCKER det är bra. Det beror ju på sammanhanget och användningsområdet också. En bild som är bra i ett reportage, funkar kanske inte i reklam eller som ett konstverk på väggen.

Om "kultureliten" tycker en bild är bra men den "går inte hem i stugorna" - är den bra då? Om det är tvärtom, den gillas av många, men inte "eliten"? Gillas den av "alla" så är den förmodligen bra, men så är det väl sällan.

Din bild har ett stort värde, särskilt för dig, men även för mig. Den säger något. Den är ju långt ifrån tekniskt perfekt, men det är oftast inte det som har störst betydelse. Var glad åt din bild!

Hälsningar, Bjarne
Svar från Khalad 2017-11-20 21:22
Tack Bjarne, precis som du resonerar har jag också tänkt och tyckt ganska länge och också skrivit om det i flera bloggar Och jag är ju glad åt min bild, en liten smula stolt också över att inte bara tagit den utan faktiskt också sparat den :-)/ Björn T



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg