Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

LEKTOR GRANSTEDT 1959

***

Båda bilderna nedan är på lektor Granstedt som vi hade i svenska och historia. Att ta bilder under lektor Granstedts lektioner var inte direkt svårt, risken att bli upptäckt var liten eftersom han haft en stroke och hela hans ena sida var i dåligt skick, svårt att gå, svårt att se och höra på den sidan. Men samtidigt var det förenat med stor risk, han var stenhård både i kunskapstester och krav på uppförande, hade jag blivit upptäckt hade det inte blivit roligt. Som exempel på resultatkraven kunde han lämna tillbaka en uppsats i svenska med orden "Thundal brukar ju kunna skriva, här fanns en rad kommafel så det blir inte mer än AB".

I historia hade han sina egna teorier. Till att börja med trodde han stenhårt på att årtal utgjorde ryggraden i historiakunskaperna - kunde man bara årtalen kunde man hänga upp alla andra fakta på dom. Årtal var viktiga med andra ord! En annan idé han trodde starkt på var att hjärnan bara förmådde ta in en begränsad mängd kunskap åt gången - därför gällde det att hushålla med vilka kunskaper man skaffade sig. Detta medförde att han inför varje läxa exakt gick igenom vad vi skulle kunna - sådant fick vi stryka under med blyerts i historieboken. Och det var bara det vi strukit under vi skulle kunna, att kunna sånt vi inte strukit under var inget plus, det bokfördes som minus i hans gröna bok eftersom han då var säker på att det var något av det viktiga vi inte kunde, som inte fick plats i vårt vetande, även om han inte visste vad.

Jag kommer ihåg hur vikten av årtal kombinerat med att vi bara skulle kunna det han låtit oss märka ut som viktigt vid ett tillfälle nästan blev komiskt. Vi läste just om industrialismens historia och i historieboken stod det ungefär "Man kan betrakta 1784 som industrialismens födelseår eftersom ångmaskinen då uppfannas av Watt". Här fich vi stryka under ettan, sjuan och åttan i årtalet, däremot inte fyran, eftersom han ansåg det som onödiga kunskaper att veta det exakta årtalet, däremot var det viktigt att veta att industrialismens genombrott ägde rum på 1780-talet. Och svarade någon 1784 på läxförhöret blev det ett minustecken i gröna boken.

Samtidigt hade han någon sorts egen känsla för humor. När vi läste om antiken och den romerska historien kunde han plötsligt säga "Ja, i Sodom och Gomorra stod moralen på en låg men angenäm nivå".

Den undre bilden visar något helt annat som jag inte började förstå förrän sista året på gymnasiet - hur ensam han var, ensam och märkt av sitt handikapp.

*

*

*

***

Inlagt 2016-11-15 01:01 | Läst 2079 ggr. | Permalink
Vilken fin berättelse. Tillsammans med fina bilder. Blev berörd. Nu kommer jag om än på långt avståndminnas honom
Svar från Khalad 2016-11-15 09:03
Tack för en trevlig och uppskattande kommentar Annelie! Jag arbetar just med en bok (vanlig nätbeställda bok, åtminstone i första vändan) som handlar om Mitt Ludvika på 50-talet., därför hamnar en del också här :-) Hälsninngar/. Björn T
Hej,
Precis den typ av lärare vi skulle behöva i dagens skola?
Välutbildad, fil lic?
Bra reportage
Bob
Svar från Khalad 2016-11-15 09:16
Hej Bob, tack för trevlig kommentar, uppskattas! Han var säkert fil lic eftersom han alltid titulerades lektor. Och hade han doktorerat hade man nog sagt doktor Granstedt. De flesta andra lärare var adjunkter och hade väl normalt en fil kand/ fil mag i bagaget. Jag uppfattade alla lärare på realskole- och gymnasietiden som kunniga och dom flesta dessutom med en lagom dos auktoritet. Dom hade också bra yrkesstatus i lilla Ludvika - att vara lärare på läroverket var respekterat, allra helst om man var lektor. Och jo, det skulle nog inte skada med fler såna här lärare idag, även om är bra att slippa Granstedts petigheter!/ Björn at
Intressant teori - att begränsa inlärningsvolym till förmån för långtidslagring. troigen en oerhört kompetent person som kunde sovra i vad som var viktigt och sam,tidigt inte bvara petiomernoga med t ex årtal.

Ja, denna lärartyp behövs! Min mattelärare på gymnasiet var litet av samma slag, han körde på Natur-nivå med oss ekonomer, alla hängde inte med men vi som gjorde det är tacksamma.

-J!
Kul att se sådana bilder från Anno Dazumal!
Många i den äldre generationen har väl stött på honom - i olika tappningar. Kunnig och kompetent, men i många avseenden en stolle. Många gånger till följd av social isolering på grund av väl utvecklad excentricitet. Ändå att föredra jämfört med dagens desavouerade maktlösa lärare med tveksam kunskapsbas.
Stämmer in med övriga om en berättelse som berör. Synd att man ofta i samhället likställer hög kunskapsnivå och nörderi med bristande socialkompetens. Det handlar lika mycket om intressesfärer och vad man är bra på.
/MA
Mycket intressanta teorier att få ta del av. Jag förstår att du är bra på årtal. Undrar vad mina studenter skulle säga om jag testade lite av lektor Granstedts principer...Du fick till bilder fast det inte var helt riskfritt, beundransvärt.
Hälsningar Lena
Fin berättelse från en svunnen tid, fina bilder.
🙂
Tack för en fin berättelse om Lektor Granstedt!

Daniel



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?

Lägg till

Tidigare blogginlägg