Khalad Photography Blog
HUR OKUNNIG FÅR MAN VARA HÄR?
***
Visst är det roligt att visa sina bilder här och då och då få en klapp på axeln? Gissar att det inte bara är jag som känner så. Men ibland måste jag bita huve´t av skam och tala om att det här funkar inte för mig, jag kan inte, vet inte hur man gör. Här gäller det färghantering vid pappersutskrifter.
*
Jag har fullständigt klart för mig att det är ett komplicerat kapitel. Kamerainställningar, bildjusteringar, skärmkalibrering, skrivare och skrivarkalibrering, papper och pappersprofiler, allt ska anpassas och stämma överens. Säkert har jag glömt några faktorer. Visst har jag gjort utskrifter ibland och vissa bilder fungerar bättre än andra. Men oftast får jag göra som jag gjorde i mörkrummet förr i tiden, i svartvitt, ta fram ett gäng bilder i litet format och justera allt efter resultatet. Men här blir det mycket omständligare och tar en väldig tid.
*
Trots att jag tror att jag förstått principerna är jag väldigt osäker på om jag gör rätt i grundläggande frågor. Jag jobbar i LR, har en bra skärm även om den nu är säkert 5 år (NEC Spectraview LCD 2690WUXi), har skaffat en välrenommerad skrivare Epson 3880 och har också skaffat en hårdvarukalibrator x-rite i1 display pro. Och jag har kalibrerat skärmen ett antal gånger även om jag inte nykalibrerade den här innan jag skrev ut.
*
Vad är det jag inte förstår då? Tex ngt så basic som att veta hur skärmen ska vara inställd när jag kalibrerar. Det finns 6 eller 7 lägen att välja på som heter 1, 2, 3, sRGB, P, N och ngt mer tror jag. 1, 2, och 3 skiljer sig mest i förinställda färgtemperaturer men går ändå att finjustera färg för färg, P står för programable N för neutral tror jag, manualen är urkass. Och oavsett jag ställer skärmen i läget P eller ngt av de andra lägena verkar skärmen reagera när jag kör programmet som följer med kalibratorn. Och när jag kalibrerat, måste skärmen vara i samma läge som när jag kalibrerade?
Och det egentliga problemet är det ni ser nedan: en nyutskriven pappersbild samtidigt som skärmen är med. Det är ju uppenbart att det inte handlar om finesser som att ha valt exakt rätt pappersprofil i skrivaren, skärmen är ju inte i närheten av att informera om hur en utskriven pappersbild ser ut.
Såklart vet jag också att det är lite orättvist, jag har en skrivbordslampa som tillsammans med takljuset belyser både pappersbilden och skärmen (det blänker tex i papperet) men det spelar heller ingen avgörande roll, det är uppenbart att kalibreringen inte ger det resultat jag förväntar en skärmkalibrering ska ge. Och nånstans gör jag fel i ngt grundläggande avseende , men vad är det?
*
*
Mycket tacksam för synpunkter!
***
Oftast använder man papperstillverkarens profiler. De stämmer oftast väldigt bra.
Det som inte stämmer är då att skärmen inte återger vad som kommer att komma ut på papperet. Det måste den göra för att ens redigering skall bli korrekt.
Är skärmen för blå kommer man dra på för mycket rött eller gult för att kompensera. Sedan blir det för rött/gult när det kommer ut på skrivaren.
Det samma gäller ljushet och kontrast osv.
Så se skrivaren som tongaffeln och skärmen som instrumentet som måste stämmas.
Fast där du har detaljbild står det 3880 på den bild som är svalare.
Skärmen återger ju skärmens ljus medan utskriften helt tydligt påverkas av rumsbelysningen som också syns på skrivbordsytan.
Så av det vi ser går det inte göra en bedömning av hur fel eller rätt det är.
Skärmens bild är på min skärm vad jag bedömer bra. Den visar en gråblå himmel, en faluröd fasad och en rappad vit nederdel. Även balarna ser korrekta ut.
Utskriften har däremot kraftigt gulstick med inslag av rött.
Dat har också papperet och skrivbordsytan i den övre bilden.
Så om du är säker på du har dagsljuslampor så måste i så fall skärmen vara kalibrerad väldigt högt. Alltså blå i tonen.
Har du fotat bilderna i raw? För i så fall kan du se vilken Kelvin LR anser bilden har.
Om du sitter i dagsljus bör din skärm kalibreras till högst 6 000 Kelvin. Helst 5 500 förstås.
Vidare fanns ju okunnighet vilken av dom 7 skärminställningarna jag ska välja - har nu efter kalibreringen kollat igenom dom och ser att den som kalls A(=anpassad) ger rödast skärmbild, alltså en skärmbild som bättre överensstämmer med utskriftens "färgstick", alltså bättre visar vad som kommer skrivas ut. Den behåller jag därför tills vidare. Just den har dock ingen färgtemperatur angiven, där står istället anpassad, och jag gissar att den anpassar sig lite efter belysningen i rummet och därför visar en rödare färg i elbelysning.
Till sist bilden i sig själv.Den tog jag i förrgår sent på em, 17,24 och det var mkt mörkare än bilden på skärmen visar härovan . Färgtemp är oförändrad, 6500, men exp +1,19, högdagrar -14 och skuggor +90 samt vita + 39 så den är rejält uppljusad. Jag har fotat i ISO 2000 1/60 s bl 4,5 i det kvardröjande skymningsljuset långt efter solnedgång.
/ Björn T
PS Jag tror att min kalibrator också kan kalibrera skrivaren, det har jag dock aldrig gjort och vet inte hur man gör
Fast skall försöka ge dig några första svar.
Tror du inte läget anpassad är en översättning från Custom på engelska?
Det brukar vara ett avancerat läge där du själv kan ställa in färgtemperatur, kontrast, ljushet osv.
I så fall är det det läge du skall använda.
Är det en Dellskärm du har?
Antar du kör i1Profiler som programvara för kalibrering? Du skall du köra den i avancerat läge.
Sedan kommer den be dig ange målvärden och guida dig igenom profileringen. Antagligen måste du själv ställa in Rött, grönt och blått tills du ligger rätt. Likadant med ljus och kontrast.
Ljusgeten, Luminance bör vara mellan 120 och 160 Cd beroende hör stark belysning du har i rummet. Starta på 140 CD.
Kommer du finna att utskrifterna blir för mörka måste du sänka värdet ytterligare.
Vad gäller skrivaren skall du använda Ilfords profil för det papper du har. Det går att tanka hem från deras hemsida.
Inte din skärmprofil.
Sedan går du in i LR och väljer Other profile och markerar den profil du tankat ner från Ilford.
I papperets förpackning eller på hemsidan brukar det också anges vilken papperstyp du skall välja i själva skrivaren. Den inställningen styr mer hur mycket bläck som används och inte så mycket nyanserna.
Sedan skall skrivaren använda Photoblack och inte Mattblack. Mattblack är mer för väldigt matta papper utan bestrykning. Så för det mesta skall du använda Photoblack. Se till att du har rätt inställt i den lilla displayen på skrivaren.
Har du fått till ovanstående så skall det fungera.
Hör av dig om det fortsätter krångla.
Trots att i herrans massa år kalibrerat skärmar och gjort utskrifter händer det fortfarande att det blir fel.
Då är det bara att felsöka och göra om.
Med vänlig hälsning, Peter
Rätt pappersprofil måste vara vald i datorn.
Bara en tanke... Lycka till!
Det gör att datorn styr skrivaren och skickar rätt data.
Sedan måste man också i skrivaren tala om vilken typ av papper det är.Sedan är det en del andra inställningar som skall stå rätt.
Nu har jag en precis likadan skrivare så vi skall nog få det hela att fungera.
Dat finns många fallgropar både när det gäller kalibrering/profilering och när det gäller att få skrivare och skärm att lira tillsammans.
F
Hälsningar Lena
Så får jag se om jag kan få ordning på mina utskrifter.
Men du hittar mycket info på profiler.nu .
Jag har fått mycket kunskap genom deras kurser och boken Digital Bild 4.0.
Det hade jag gjort för att ringa in problemet mer. Det verkar inte finnas någon självklar lösning här. Vill tillägga att jag inte har någon större insikt i att printa hemma, samtliga bilder jag printat har jag gjort hos printfirma.
Lycka till!
/Marie
Har valt att här svara Mats som har kommit med många synpunkter så är ni intresserade, läs gärna vidare där. Ni kommer se att redan ikväll har jag kommit några snäpp åt rätt håll, även om det både är frågor och en bit kvar för att få den utskrivna bilden att kännas rätt./ Björn T
För att förklara lite så är papperets profil ganska korrekt. Det kan vi vara säkra på. Den är gjord genom man använder en kalibrerad/proiflerad dator och skärm. Man använder testbilder med många olika testobjekt.
Den mäts upp på skärmen så de kända värdena stämmer. De är av typen X-rite colorchart.
Sedan skrivs detta ut och utskriften mäts så färgvärdena stämmer. Gör de inte det får man korrigera pappersprofilen.
Detta är gjort på ett mycket noggrant sätt. Så använde man rätt profil kommer det stämma.
Gör det inte det så är det ens egen skärm som är inkorrekt. Det får en att redigera bilderna fel. Man skickar alltså en bild till skrivaren som inte är den man tror man ser.
Skärmen måste vara kalibrerad korrekt för den är vår enda möjlighet att se bilden innan vi skickar den till skrivaren.
Om kalibreringen av skärmen inte stämmer är det som att sitta med röda, gröna eller blå solglasögon på sig och försöka redigera.
I det här fallet är nog största problemet att det är fel pappersprofil.
Just det här med utskrifter är inte riktigt min grej, men det är knappast meningen att du ska ha skärmprofilen som skrivarprofil. Meningen är att bilden är i färgrymd y, som sedan anpassas för att visas korrekt efter hur din skärmprofil x säger att din skärm beter sig. När du skriver ut ska sedan bilden (i färgrymd x) på motsvarande sätt anpassas enligt skrivarprofilen z som talar om hur din skrivare (plus eventuell papper) beter sig.
Sedan gäller det ju att man valt några rimliga värden för färgtemperatur och ljusstyrka på skärmen. Dessa värden är inte riktigt något man egentligen kan säga vad de ska vara, annat än att skärmar som de levereras oftast är både för kalla och för ljusa.
En del skärmar har också svårt att komma ner i låga Kelvin. Då blir de mindre korrekta i profileringen och den färgrymd de kan visa krymper.
Så det är en balansgång.
Det är ganska stor upplevd skillnad på dina angivna värden, men visst, jag har ofta legat på 5800-6000 K. Att ställa skärmen på 9500 K lär sannolikt inte bli lyckat.
Färger är något mycket individuellt / personligt i min mening. Färger uppfattas förmodligen också olika beroende på vilka medier de visas på - bakbelysta skärmar, papper av olika sorter, på kartong, metal! o.s.v.
Min bror var auto målare och jag kan minnas de problemer som kunnde uppstå i fråga om hur färgerna såg utt på färgkartor och hur de såg utt omedelbart efter målniningen på bilen och sedan slutresultatet när färgen "torkat upp", som det hette.
Färguppfattningen är inte lätt.
Hälsningar från Erik/DK
PS: Har inget problem med Canon MG7150 och originalt papper og bläck. Och skrivaren styr!
Så endera har du haft tur eller så bryr du dig inte om att resultatet inte blir helt korrekt.
Det var också bara en liten "pip" från en dansk amatör.
Om jag har haft tur eller inte skrivar ut på rätt sätt?
Och om jag inte bryr mig om att resultatet är helt korrekt?
Min poäng var just att färgseende är en mycket personlig och individuel sak. Och det är väl så inte snak om någonting rätt eller fel här? Det var bara det.
//Mvh.Erik/DK
Hur en bild skall se ut är en fråga om personlig smak. Det finns inget rätt eller fel.
Vad jag pratar om är att få kontroll på processen från exponering till färdig utskrift. I den kedjan har vi bara en chans att avgöra hur Vi vill att bilden skall se ut. Nämligen vid redigeringen.
Det är därför vi måste få till what you see is what you get.
Det kräver att skärmen är kalibrerad och profilerad så den stämmer med skrivaren. I den processen måste också datorn styra skrivaren. Annars finns en risk att skrivaren hittar på egna tricks. Det vill man undvika.
Det är skrivarprofilen som skall ge kontroll.
Får man till det så blir utskriften likadan som det man ser när man redigerar bilden så som man själv vill ha den.
Skulle vara intressant och höra om du nu fått till det?
1
Dom profiler jag brukat använda vid utskrift är
Epson Stylus Pro 3880_3885_3890 Archival Matte Paper el Enhanced Matte Paper (för matt papper)
ESP 3880.... Premium Glossy Photo Paper (för blankt papper)
ESP 3880.... Premium Luster Photo Paper (för satin papper)
Normalt använder jag Scandinavians fotopapper med någon av ovanstående profiler. Har du synpunkter på det?
För Ilfordpapperet jag använde här rekommenderas för bla Epson-skrivare i 3000-serien att använda
Mediatype PhotoQuality Glossy Filmor Photo Quality Glossy Paper vilket är precis vad jag gjorde, nej vänta förresten, jag använde ESP 3880....Premium Luster Paper. Kan det göra skillnad?
2
Skrivaren har jag aldrig kalibrerat, hur viktigt är det?
Hälsningar/ Björn T
Datorn styr alltid utskriften. Så det skall alltid vara inställt rätt pappersprofil i sista delen av utksriftdelen i LR. Det får inte stå managed by printer. Finns bara ett undantag och det är om du kör "advanced black and white" där man i så fall låter skrivaren styra.
För Scandinavian Satin använder jag Epson Semi gloss. Den stämmer bäst.
Samma i pappersinställningen i skrivaren.
För Ilford papper kan du ladda ner deras profil för det papper du har. De har en mängd profiler för deras olika papper till 3880. De har en bra dialog där du anger Epson och sedan modell. Sedan för du upp alla profiler.
Den profilen är speciellt framtagen för det papperet till just 3880. Så den kan vara helt annorlunda än någon av Epsons profiler.
Du bör också i förpackningen eller på baksidan hitta vilken typ av papper du skall ange i skrivaren.
Inställningen av media type eller papperstyp är inte en profil i sig. Den talar om för skrivaren om den skall öka gapet till skrivarhuvudet om det är väldigt tjock papper, hur papperet bör laddas, samt om den skall använda Photo black eller Matt black.
För det papper du har skall du alltså se till att ladda ner rätt profil. Det är den som talar om för skrivaren hur den skall hantera nyans och färg för att det skall bli som du ser på skärmen.
Media type misstänker jag efter vad du skriver skall vara Premium Luster. Fast kolla upp det. För mycket eller för lite färg påverkar också resultatet.
Skrivaren behöver du normalt inte kalibrera. Det blir väldigt bra ändå. Är du en riktig finsmakare och vill gå från 99% optimalt till 100% kan du be Stefan Ohlsson göra en profil för just din skrivare och det papper som är din favorit.
Jag tror att om du gör ovanstående kommer du få ett bra resultat. Skulle det fortfarande inte stämma så bör felet ligga i kalibreringen av din skärm.
Skärmen är, som jag nyss svarade dig tidigare, nykalibrerad med i1-profiler i avancerat läge.
Vad ska det vara för profiler till Scandinavians papper?
Kör fö perceptuell på Återgivning
/ Björn T