Khalad Photography Blog
SPÅRBUNDET I NORRKÖPING - INTE GATUFOTO UTAN VADDÅ???
***
Från dagens Norrköpingsbesök. Egentligen hade jag inte tänkt skriva mer än så -Spårbundet i Norrköping. Men det slår mig nu när jag skriver att det är ett bra exempel på en fråga jag ställde till Bengt i en kommentar - varför är det människor och inte gatubilden som anses vara kriteriet på gatufoto? Jag har full respekt för att poolen Bengt är värd för själva har bestämt att dom vill ha människor på bilderna i poolens bilder, men jag har en känsla av att många tycker gatufoto bör ha människor med, dessutom inte bara med på bilden som här i bakgrunden utan människorna ska ha en framträdande "roll" i gatufotobilder. Och frågvis som jag är undrar jag varför det heter gatufoto då, om det är människorna och inte gaturummet som är kriteriet? Människor i en port på stan är definitivt gatufoto, men hur är det med människor i lagårdsdörren på landet, jag är säker på att det inte kallas gatufoto?
*
Egentligen tycker jag inte såna här formaliefrågor är viktiga över huvud taget, vi kan bestämma hur vi vill så fortfarande är det ingen protest varken mot Bengt eller någon annan/något annat. Men jag undrar tex hur ni skulle kryssa i kategorirutorna här nere med denna bild - alltså inte gatufoto, inte heller arkitektur tycker jag, spårvagnsfoto finns inte, jag ser ingen hund så det blir inte husdjur och definitivt inte undervattensfoto. För mig ser det precis ut som gatufoto. Men det blir som snart 90 % av mina bloggkategorier - Reportage/situation. Alla bilder per definition är tagna i en viss situation och eftersom jag varit där och fotat är det ett reportage! Visst skulle det vara enklare om det bara fanns den rutan att kryssa i härnere, den är nämligen alltid rätt. Om det inte finns någon pool som bestämt något annat förstås :-)
Förstora!
*
***
Jag brukar själv ofta få fundera över i vilket fack jag skall sortera mina blogginlägg (beroende på bilder), eller i vilken pool många av mina urbana bilder passar. Tycker att mina bilder oftast hamnar någonstans mellan gatufoto och cityscape...
Men eftersom just gf är lite kinkigt...så brukar min egen regel vara att om människorna har en framträdande roll på fotot så kan det få hamna i gatufoto-poolen. Är det miljön som är det centrala blir det hellre cityscape.
Fin bild förresten!
PS Har du sett att det finns en pool som heter "Allt som kommer i vägen"...där passar väl det mesta? :)
/ Björn T
Må så gott!
Bilden är fin, en vanlig vardagsbild helt enkelt, tycker jag!
Må gott!
Kenneth
Hälsningar, Bjarne
Många linjer att följa
för spårnörden som blir lyrisk av bilden.
Bra bra
Gun-Inger
Den visar en gata men är inte ett "Gatufoto" enligt den poolens definition. Hör desto pricksäkrare hemma i gruppen Cityscapes (skulle väl heta stadsmiljöer på svenska). Tycker jag.
Den visar en bit av Drottninggatan i Norrköping som jag personligen varit djupt involverad i medan jag jobbade för stan i början av 1990-talet. Då var hela centrum rätt så nedgånget och skulle (kanske) rustas upp. Spårvagnarna gick på vanliga dubbelspår. Politikerna hade tidigare velat lägga ner spårvagnsnätet, men då blev det en folkstorm som fick dom att tänka om och acceptera den här avgasfria trafikformen.
Just här var det trångt om saligheten. Trafikplaneraren Sven Ekman lanserade idén om att ha enkelspår just här för att vinna utrymme. En lite märklig idé men den fungerade i Amsterdam, kostade inget extra och krävde inga speciella signaler e d, bara att förarna kollade läget och körde en i taget sakta. Kommunen accepterade faktiskt idéerna och genomförde denna för Sverige unika lösning som en del i en större stadsupprustning, "Det Stora Lyftet".
Måste vara roligt att vara med och planera och modernisera en stad eller delar av en stad, inte minst trafik- och gatunät. Själv är jag kanske en smula tveksam till spårvagnar trots att jag hade nytta av dom under mina fyra Chalmersår. Skälen till det är två - den dåliga flexibiliteten i nätet som sådant jämfört med bussar samt det speciella buller spårbunden trafik ger som går igenom byggnader på ett annat sätt än vanligt trafikbuller. Samtidigt är det fint med nollutsläpp av avgaser. Tack för intressant kommentar!/ Björn T
Har ingen koll på om någon verkligen bryr sig om vad jag katalogiserar inläggen som.
Fast gatufoto har jag sett att det är strikta regler runt.
Men din spårbundna bild var snygg var den än hamnar i för kategori.