Khalad Photography Blog
GAMMAL KUNSKAP - TILL HINDER ELLER HJÄLP?
***
I min bokhylla har jag ett hyllplan med mestadels fotoläroböcker. Dom nyare som finns är dom där tråkiga infoböckerna om PS resp LR. Men till höger står ett roligare gäng som är MYCKET äldre, säg 60 år. Häromdagen, när jag skrev om solarisation, kollade jag först i en av dom att jag kom ihåg rätt. Det blev en impuls att bläddra lite mer i dom
*
*
Jag har berättat i andra sammanhang att jag började fota 1952-53 nån gång, med pappas gamla lådkamera från 30-talet. 1954 skaffade jag min första egna kamera, en Zeiss Ikon Nettar bälgkamera. Eftersom mitt fotointresse då hade vaknar ordentligt ville jag lära mig ordentligt och första boken blev förstås Gösta Skoglunds Fotolärobok i bild, utgiven 1952. När jag nu bläddrar i den måste jag säga att jag är imponerad både av upplägget och den lättsamma tonen i språket, ingalunda en självklarhet på den tiden. Och den innehåller verkligen ganska mycket och massor av praktiska råd och tips som jag hade stor hjälp av de första åren
*
Är inte helt säker men tror att nästa bok blev Detta är fotografi Thomas Miller och Wyatt Brummitt, båda verksamma inom Kodak. Den boken kom ursprungligen ut 1945 i USA, min version på svenska 1953. Det är också en utmärkt lärobok och ett alldeles lagom steg efter Skoglunds bok, i inledningen säger författarna tex att "Denna bok är inte någon ABC-bok i fotografi. Den förutsätter att ni redan känner till så mycket om fotografering att ni vet att det inte är så ytterligt enkelt." Men fortfarande en lättläst och trevlig bok som är lite mer avancerad, jag vet att det var från den jag lärde mig om sensitometri - något kamerorna för det mesta klarar själva idag, försåvitt vi inte plockar in den efterföljande bildbearbetningen. Det borde man kanske göra, sensitometrin innefattar ju både kamera, film och papper.
Men där betonas också redan i första kapitlet att bilden inte bara är en avbildning av verkligheten utan en bild av verkligheten "sådan fotografen såg den" och att "...bilderna blir ett uttryck för Er själv på samma sätt som Er handstil, Ert sätt att tala, Ert sätt att välja vänner." Självklart idag kanske, men inte för en femtonåring på 50-talet som nyss börjat fota på allvar.
Lite från det skämtsamma hållet noterar jag också att när dom beskriver för- och nackdelar med olika kameratyper säger dom a propos småbildkameror "En del fräna fotografer av den äldre skolan håller styvt på att småbildkameran inte är en kamera utan en religiös kult!" (särskilt kanske Leica då Bengt!)
*
1957 kom ytterligare två böcker, Andreas feiningers Framgångsrik Fotografering från 1952 (på svenska 1956) ....
*
...och samme författares Framgångsrik färgfotografering från 1954 (på svenska 1957)
*
Dom två böckerna vet jag att jag fick 1957 av följande enkla anledning (bara lite skryt, det är nästan 60 år sen)
Säkert innehåller dom en del nyttigheter också men är båda synnerligen tråkiga, lite högtravande på det där gamla sättet (som dom tidigare böckerna inte var!). Detta gäller i princip också för den sista av mina gamla fotoläroböcker, Walther Bensers Fotografering i färg - en praktisk handledning. Den är tysk och kom ut i Sverige 1957 men har en del fina färgfoton
*
Nu är min fundering - är kunskapen jag inhämtat i dom här till nytta eller hinder idag? Otroligt mycket av innehållet i dom här böckerna handlar om exponering, alltså att få rätt exponerade bilder. Det fixar kamerorna själva idag. Väldigt mycket handlar om fotokemi - framkallare, fixering, avbrytning, you name it... Och visar dessutom upp en mycket gammaldags syn på hur bilder ska se ut. Samtidigt är det härifrån hela min kunskap egentligen stammar. Men jag skulle ha väldigt mycket större praktisk nytta idag av att kunna PS ordentligt! Så inte vet jag. Vad tror ni.....?
***
En sak håller jag inte med om, nämligen det du säger om att man inte behöver bry sig om exponering, att det sköter kameran själv. Det vill jag inte att min kamera skall göra, jag vill välja själv, och kör alltid med M, spotmätning etc ...
- hawk