Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

GAMMAL KUNSKAP - TILL HINDER ELLER HJÄLP?

***

I min bokhylla har jag  ett hyllplan med mestadels fotoläroböcker. Dom nyare som finns är dom där tråkiga infoböckerna om PS resp LR. Men till höger står ett roligare gäng som är MYCKET äldre, säg 60 år. Häromdagen, när jag skrev om solarisation, kollade jag först i en av dom att jag kom ihåg rätt. Det blev en impuls att bläddra lite mer i dom

*

*

Jag har berättat i andra sammanhang att jag började fota 1952-53 nån gång, med pappas gamla lådkamera från 30-talet. 1954 skaffade jag min första egna kamera, en Zeiss Ikon Nettar bälgkamera. Eftersom mitt fotointresse då hade vaknar ordentligt  ville jag lära mig ordentligt och första boken blev förstås Gösta Skoglunds Fotolärobok i bild, utgiven 1952. När jag nu bläddrar i den måste jag säga att jag är imponerad både av upplägget och den lättsamma tonen i språket, ingalunda en självklarhet på den tiden. Och den innehåller verkligen ganska mycket och massor av praktiska råd och tips som jag hade stor hjälp av de första åren

*

Är inte helt säker men tror att nästa bok blev Detta är fotografi Thomas Miller och Wyatt Brummitt, båda verksamma inom Kodak. Den boken kom ursprungligen ut 1945 i USA, min version på svenska 1953. Det är också en utmärkt lärobok och ett alldeles lagom steg efter Skoglunds bok, i inledningen säger författarna tex att "Denna bok är inte någon ABC-bok i fotografi. Den förutsätter att ni redan känner till så mycket om fotografering att ni vet att det inte är så ytterligt enkelt." Men fortfarande en lättläst och trevlig bok som är lite mer avancerad, jag vet att det var från den jag lärde mig om sensitometri - något kamerorna för det mesta klarar själva idag, försåvitt vi inte plockar in den efterföljande bildbearbetningen. Det borde man kanske göra, sensitometrin innefattar ju både kamera, film och papper.

Men där betonas också redan i första kapitlet att bilden inte bara är en avbildning av verkligheten utan en bild av verkligheten "sådan fotografen såg den" och att    "...bilderna blir ett uttryck för Er själv på samma sätt som Er handstil, Ert sätt att tala, Ert sätt att välja vänner." Självklart idag kanske, men inte för en femtonåring på 50-talet som nyss börjat fota på allvar.

Lite från det skämtsamma hållet noterar jag också att när dom beskriver för- och nackdelar med olika kameratyper säger dom a propos  småbildkameror "En del fräna fotografer av den äldre skolan håller styvt på att småbildkameran inte är en kamera utan en religiös kult!" (särskilt kanske Leica då Bengt!)

*

1957 kom ytterligare två böcker, Andreas feiningers Framgångsrik Fotografering från 1952 (på svenska 1956) ....

*

...och samme författares Framgångsrik färgfotografering från 1954 (på svenska 1957)

*

Dom två böckerna vet jag att jag fick 1957 av följande enkla anledning (bara lite skryt, det är nästan 60 år sen)

Säkert innehåller dom en del nyttigheter också men är båda synnerligen tråkiga, lite högtravande på det där gamla sättet (som dom tidigare böckerna inte var!). Detta gäller i princip också för den sista av mina gamla fotoläroböcker, Walther Bensers Fotografering i färg - en praktisk handledning. Den är tysk och kom ut i Sverige 1957 men har en del fina färgfoton

*

Nu är min fundering - är kunskapen jag inhämtat i dom här till nytta eller hinder idag? Otroligt mycket av innehållet i dom här böckerna handlar om exponering, alltså att få rätt exponerade bilder. Det fixar kamerorna själva idag. Väldigt mycket handlar om fotokemi - framkallare, fixering, avbrytning, you name it... Och visar dessutom upp en mycket gammaldags syn på hur bilder ska se ut. Samtidigt är det härifrån hela min kunskap egentligen stammar. Men jag skulle ha väldigt mycket större praktisk nytta idag av att kunna PS ordentligt! Så inte vet jag. Vad tror ni.....?

***

Inlagt 2015-06-14 14:49 | Läst 1920 ggr. | Permalink
Ja det är en jäkla massa fotoböcker man läst, Fotolärobok i bild har jag också, köpte den för ett par år sen på antikvariat, av nostalgiska skäl, men den läste jag också i min ungdom, Svante Lundgren var jag väldigt förtjust i, har några av hans böcker, dom håller fortfarande tycker jag, sen har jag några Ansel Adams som jag älskade, jag höll på mycket med Zoonsystemet och fick en fin kunskap om exponering o framkallning, jag tror man har nytta av all gammal kunskap, det finns i bakhuvudet, risken är såklart att man är stelbent i komposition tex, och styrs av gamla "ryggmärgsreflexer" ja man får försöka bryta mönster och våga prova nytt. Må gott, LO
Svar från Khalad 2015-06-14 20:22
Hej LO, Zoon-systemet vet jag inte ens vad det är. Tror nog också att den gamla kunskapen i grund är bra men just för att det finns en äldre bildsyn inkörd tror jag det är viktigt att medvetet testa lite nytt med jämna mellanrum. Alltså gör jag rätt som håller på och experimenterar lite :-) Tack för din kommentar!/ Björn T
Bilden från bokhyllan kunde lika gärna vara tagen från min boksamling ... Jag började fota 1968 (som 16-åring) och hittade från början några bra böcker av Svante Lundgren som jag gillar än idag! Har också på senare år köpt en del ännu äldre fotoböcker, ex. Skoglund, gillar att se hur man lärde ut fotografering tidigare.

En sak håller jag inte med om, nämligen det du säger om att man inte behöver bry sig om exponering, att det sköter kameran själv. Det vill jag inte att min kamera skall göra, jag vill välja själv, och kör alltid med M, spotmätning etc ...
- hawk
Svar från Khalad 2015-06-14 23:22
Kamerorna fixar det ju för det mesta själva (om man vill ha det så), själv kör jag oftast med bländarprioritet. Ändå håller jag helt med dig, det känns som en frihet att förstå hur basala inställningar som exp-tid, bländare, ISO-tal, ljusstyrka hos objektivet, skärpedjup, brännvidd faktiskt hänger ihop. Jag återkommer däremot ständigt till en sak - min oförmåga att lära mig PS ordentligt, trots ett par seriösa försök, och trots att jag har skaplig datamognad för min ålder. Plus att jag känner mig sitta fast i konventionellt bildtänkande och medvetet måste jobba varje gång jag försöker gå utanför mina vanliga motiv/ metoder/ bildbehandling. Uppskattar din kommentar, tack!/ Björn T



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

Lägg till

Tidigare blogginlägg