Khalad Photography Blog
Det här med skärpa - funderingar kring resultatet av en höstpromenad
För det mesta är jag helnöjd med den skärpa jag når på mina bilder - med ff och 24 Mpix borde det ju inte vara ngt problem! För någon vecka sen fotade jag i studio med studioblixtar och kunde konstatera i efterarbetet att skärpan är inte bara ok, helt fenomenal, också i 100 eller tom 200 % Det syns nog inte här men detta är en av bilderna. Den här bilden är vid ISO 100 och bl 5,6, tagen med ett fast 85/1,4
Jag är jättenöjd också med porträtt tagna i mkt sämre naturligt ljus och ISO 800-3200
Däremot lyckas jag nästan aldrig med riktigt bra skärpa vid landskapsbilder, andra naturbilder som lövverk o liknande. En ny påminnelse om det fick jag idag när jag var ute och tog lite höstbilder i Viggestorp som är ett fint naturområde med mjuka, böljande ängar, öar av ek, hassel och andra träd
Just dom här bilderna är tagna med ett 24-70/2,8 av bra kvalitet (Tamrons nya som Foto valt som referensobjektiv i 24-70-klassen). Bilderna är tagna vid ISO 200 bl 5,6 resp 8 och jag får inte alls samma känsla av perfekt skärpa vare sig jag tittat på dom hemma på skärmen eller på A3-printar.
Visserligen på fri hand, men jag har fått samma resultat när jag fotat tex lövverk i motljus, med 85:an och ISO 100 och tider runt 1/1000 - 1/2000
Min egen fundering handlar om efterskärpningen vid bildbearbetningen. Jag jobbar för det mesta i LR (4) och gör jag något åt skärpan är det för det mesta bara att jag drar lite i skärpereglaget. Gör praktiskt taget aldrig någon ändring av underreglagen radie, detalj maskning och jag gissar att grundinställningen "passar" porträttbilder men inte landskap, lövverk och liknande. Tar tacksamt emot synpunkter för svårigheter att få landskapsbilder med skärpa och krispighet har jag haft länge.
Startade fö en tråd på FS:s Forum/ Fototeknik/ Skärpa för den som är intresserad av mer detaljer.
/Frode
Min är en Sony A99, det är klart D800:s 36 är mer, särskilt E som väl är utan Moirefilter, men tror nog Sonyns 24 "räcker".
Stativ ja. Har ett alldeles utmärkt Gitzo kolfiber, men det är ju sällan med. Här hade det nog gjort skillnad, 1/200 är ju inte så kort. Men jag har kört lövverk vid 1/1000 utan att det blir skarpt. Skulle det bli bättre med stativ?
är jag kör med stativ kör jag med trådutlösare och självutlösare 2 s. Min spgel på Sonyn är ju fast, halvgenomskinlig så spegeln behöver jag inte by mig om. Få se om jag inte går ut med stativ imorgon!?
Tack för alla fina råd"!
Om du tittar på ditt porträtt så ser du även där att skärpedjupet är ganska tunt, det bortre öga är klart i oskärpa till exempel. När man kollar porträtt tenderar man också att fokusera på det öga som ligger i skärpa och bortser från oskärpan utanför skärpeplanet.
Det blev en lång utläggning det här, men för att avrunda: Om du plåtar med en 85:a på f/8,0 och räknar med det mer riktiga 0.015 mm oskärpecirkel blir du tvungen att fokusera på drygt 60 meter för att få skärpedjup till oändligt, du kommer då att få skärpa från ca 30 meter. detta under förutsättning att den obeskurna bilden betraktas på ett avstånd lika med eller större än bilddiagonalen.
Intressant tanke - kanske inte ens 85:an är skarp på långa avstånd? Tack för alla synpunkter!
-affe
Porträttet (taget i studio) är fotograferat på bl 5,6 med ISO100 (och med 1/100 s men det är ointressant eftersom studioblixtarna "bestämmer" den reella exp-tiden)
Landskapsbilden på bl 8 o ISO 200 och 1/160 s
I porträttet finns inget synligt brus över huvudtaget, i varje fall inte som går att se i LR med full lupp
I landskapsbilden finns ett tydligt brus, väldigt synligt vid full luppfunktion, men som anas också i normalläge. Det blir dessutom såklart ännu tydligare vid skärpning.
Båda bilderna upplevs som välexponerade. Varför så olika brus? Som jag förstått det är det vid dåligt ljus och underexponerade bilder brus blir framträdande, det vet jag ju av egen erfarenhet också. Alltså, varför så olika brus? Skillnaden mln ISO 100 o 200 tror jag inte på.